Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32150 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'optikerprogrammet' (8 st.)
-
Optikerassistent?
Hej! Det är så att jag har alltid velat bli en optiker. Det är mitt drömjobb. Jag har sökt två gånger nu men har aldrig lyckats bli antagen, tyvärr. Jag satsar på högskoleprovet eftersom mina betyg från skolan inte är så...
Hej!optikerprogrammet kräver inte att man först skulle utbilda sig till optikerassistent, så du kan absolut avbryta din utbildning till optikerassistent om du kommer in på optikerprogrammet eller... Läs hela svaret -
Varför kan man endast söka optikerprogrammet till hösten?
Hej! Jag undrar varför man endast kan söka till hösten om man ska anmäla sig till optikerprogrammet? Andra utbildningar kan man redan börja plugga på våren men optikerprogrammet går endast på hösten. Varför är det så?...
Hej! de flesta Utbildningar i Sverige börjar på hösten och ett mindre antal börjar på våren; finns också Utbildningar som börjar både höst och... Läs hela svaret -
Plugga optikerprogrammet i Danmark?
Hej! Jag hade tänkt att plugga till optikerprogrammet till höst och det finns i Kalmar och i Stockholm, och nu har det tydligen också kommit till Göteborg vilket är bra. Men jag vill ha en mer chans att komma in och har därför hört att det går...
Hej!ställ din fråga till Öresund direkt, där finns experter på att bo, jobba och även studera i Danmark. Tänk dock på att när du är färdigutbildad Optiker i Danmark,... Läs hela svaret -
optikerprogrammet?
Hej! Jag går på Sam-beteende och har nämligen funderat på att gå optikerprogrammet men undrar om man behöver höga antagninspoäng eller om självaste utbildningen är svår? Hur ser matten till exempel ut?
Det går att titta på de tidigare antagningsgränser men hur höga betyg som i framtiden kommer ge plats på utbildningar vet man inte pga de uppstår i konkurrensen och blir känt i efterhand. -
motsvarar vård och omsorgsprogrammet, naturkunskap 2?
Hej mitt namn är Christian och jag läser sista året på VO programmet.Det är nämligen så att under den senaste tiden, så har jag haft funderingar kring att söka till optikerprogrammet eller röntgensjuksköterska.
Men...
Om du har godkända betyg i alla kurser och får ut Examensbevis från VO, är du behörig vad gäller naturkunskap 2. -
Vad krävs för optikerutbildningen?
Hej, jag funderar på att vilja utbilda mig till optiker efter gymnasiet. Jag undrar dock om man behöver gå natur på gymnasiet för att kunna komma in på utbildningen i Kalmar eller kan man gå en annan linje och istället läsa till de ämnena...
Hej Alice, som behörighet till Optikerprogrammet ser ut idag så krävs det för Särskild behörighet godkända betyg i Matematik2 och Naturkunskap2.Du kan t.ex ta examen från... Läs hela svaret -
Optiker programmet?
Jag har inte läst matte på över 20 år och har heller inte jobbat inom teknik. Jag läste matte c på komvux då men de kunskaperna är nog glömda. Hur avancerad och hur mycket matte är det i utbildningen? Vad tror ni om mina chanser att klara utb. med bristfälliga mattekunskaper?
Hej Pernilla,du har möjlighet att fräscha upp dina matte-kunskaper, ex. på www.matteboken.se är grund- och gymnasiekurser i matte upplagda för repetition och för självstudier. En gammal kurs matematik C motsvarar en ny kurs - Matematik 3 >>. -
Vad är antagningen för optiker programmet?
Vad är antagningen för optiker programmet från höstterminen 2016 i Kalmar?
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga