Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31944 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'lottning' (7 st.)
-
antagning ekonomie kandidat vår?
Hej Kan jag utifrån tidigare år estimera hur mycket antagningspoängen kommer sjunka från urval 1 till 2? Jag har sökt ekonomie kandidatprogrammet i lund och var år har det sjunkit från urval 1 till 2 med minst 0,3 sedan flera år tillbaka. Har en...
Hej,jag kan försöka förklara med ett exempel. Vi säger att antagningstatistik i urval 1 visar 19.2 och i urval 2 - 18.9 (meritvärdet har sjunkit med - 0.3). Då ska man tolka det som så att... Läs hela svaret -
Vad motsvarar meritvärdet?
Hej! Jag undrar vad meritvärdet motsvarar? Är det medelvärdet på merivärden för de som kommit in på ett program eller är det lägsta meritvärdet för de som kommit in på programmet? Hälsningar Emilia
Hej,jag är inte helt säker på exakt vad du undrar över men ska tolka din fråga och ge dig ett svar. Om jag svarar på fel fråga, återkom och förklara mer kring din fråga, OK?... Läs hela svaret -
Hur höga betyg behövs för att kunna studera till läkare i Norge?
Hej hej, Jag har som plan att studera till läkare i Norge. Satsar just nu på Oslos universitet, UiO. Undrar hur höga betygskraven är för att bli antagen. Hur hög merit måste man räkna med att behöva ha? Behövs A i alla ämnen eller kan B...
Hej Freja,ingen vet på förhand hur höga betyg som kommer ge plats på någon utbildning. Antagningsgränser uppstår i konkurrensen om utbildningsplaser.... Läs hela svaret -
Läsa teknisk basår chalmers, även om man har gått teknik programmet?
Min son funderar på att göra så, for att få komma in på Chalmers. Han har i dagsläget inte så höga betyg. Finns där några sätt att höja sina mattebetyg från gymnasiet? Han har redan gjort högskoleprovet for att...
Hej Vivianne!du frågar bl.a om möjlighet att höja mattebetygen från gymnasiet och man får söka läsa på komvux, men har man redan godkända... Läs hela svaret -
Hur fungerar antagningspoäng?
Hej! Jag hade en fråga angående antagningspoäng. När man tittar på antagningsstatistiken på https://statistik.uhr.se/ så står det att antagningspoängen för till exempel juristprogrammet för HT2019 är 20.80. Innebär detta...
Hej Roland,om det står att men med meritvärde 20.80 kom in på en viss utbildning förut - så var det så då (vid den antagnings-omgången). Hur det blir framöver, vet man inte -... Läs hela svaret -
hur många kommer in om en utbildning har antal platser 20 ?
Hej! Jag undrar hur många tar en utbildning in på programmet ifall en utbildning har antal platser t.ex vi säger 20 och så söker 50 till programmet hur många tas in då? Vad händer ifall alla har lika i merit? Lottar man då? Om vissa personer har högre betyg vet jag att de kommer in före än...
Hej A, om en utbildning har 20 platser, då är tanken att 20 personer får antagningsbesked ANTAGEN. övriga behöriga sökande ställs i reserv. En viss... Läs hela svaret -
Kan man ha den poängen som krävs men inte komma in?
Hej, jag är super orolig för att jag inte ska komma in där jag sökt i förstahand. Jag har sökt det naturvetenskapligaprogrammet och den preliminära antagningsgränsen var 252,5. Jag kommer ha runt 262,5-270 i meritpoäng men är ändå orolig eftersom gränsen kan höjas. Min fråga är då om jag kan ha...
Hej Wilma, jag förstår att du är orolig men tänk på att det är jättemånga elever som är i en liknande situation just nu: alla vill ju komma in på sina... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga