Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32189 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'reseledare' (5 st.)
-
Möjligt att jobba utomlands som ingenjör?
Hej! Har ungefär 245 poäng, men matten är svagaste ämnet. Skaffar antagligen läxhjälp snart. Jag vill antagligen gå teknik eller IB i Lund. Är trött på att leva i Sverige så jag undrar: Finns det många jobb utomlands som t.ex. ingenjör? Skulle vilja bli nån sorts guide direkt efter...
Hej Calle! Om man känner att det behövs, är det givetvis bra att skaffa IäxhjäIp>> Annar så finns det just i matten - www.mattecentrum.se och www.matteboken.se Ang.... Läs hela svaret -
Kultur och språk och att resa, hur ska det bli?
Hej Jag är en person som tycker om språk kultur och andra länder, Och jag vill läsa yrkeutbildning kurser,vad kan jag läsa? Rawand
Hej Rawand! Det är bra att du tycker om språk, kultur och andra länder. Du skriver att du vill läsa en yrkesutbildning. Frågor som jag behöver få svar... Läs hela svaret -
Vilken linje passar bäst?
Hej. Nu är det något år kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval men tänkte vara ute i god tid. Jag är väldigt kluven till mitt val och det står mellan 2 linjer främst men kanske även en tredje. De jag funderar mellan är ekonomi eller hotell och turism (kanske även samhäll). Jag har ganska...
Hej Selma! Mycket bra att du är ute i god tid och funderar redan nu på ditt gymnasieval! Om du är intresserad av att driva UF (företag under gymnasietiden) då är det först & främst Ekonomiprogrammet för det är det man har... Läs hela svaret -
Är hotell och turism en bra linje?
Hej! Jag har tänkt att välja hotell och turismprogrammet. Har dock hört att det är svårt med yrken senare, är det sant? Jag har tankar om att bli reseledare, men att plugga in på gymnasiet så jag har behörighet till högskolan, (men att jag väntar ett tag med att gå där, så jag kan resa och vara...
Hejsan, om du planerar att åka ut i världen som reseledare så kan ju HT vara ett utmärkt alternativ på gymnasiet som ger dig grunden inom turist och hotellnäringen. Läser du dessutom till de kurser som behövs för att bli... Läs hela svaret -
Humanistiska programmet eller Hotel&Turism?
Hej! Jag är en tjej som skulle vilja jobba med människor, men framförallt få resa i mitt jobb och uppleva språk, kulturer, historier, människor och platser så mycket som möjligt. Antingen tänker jag läsa humanistiska programmet och sedan läsa vidare till journalist (men att bli journalist är...
Hejsan, jag håller med svaret du fick av Magnus! När det gäller vilket program du ska gå så spelar det nog ingen roll eftersom du verkar ha ett driv som nog gör att du kommer uppfylla din önskan att resa. Jag tror... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga