Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'vuxen' (5 st.)

    • Elev

      Som USKA, måste jag bli godkänd i Samhällskunskap?

      Hej! Jag håller på att utbilda mig till Undersköterska just nu, och i kursen ingår Samhällskunskap 1a1. Vårdkurserna går jättebra med A och B i betyg, men Samhällskunskapen är så svår för mig. Är det möjligt att...

      Milla : : Hej,gör ditt bästa och försök få godkänt betyg även i samhällskunskaps-kursen! Om du gör ditt bästa så gör du precis så mycket som är... Läs hela svaret
    • SYV-besökare

      Hur kan en vuxen person uppnå yrkesbevis?

      Hej en ung person men som inte kan läsa på gymnasiet, hen är över 20 år, vill få ut yrkesbevis som Anläggningsförare/maskinförare. Hur kan hen göra det? Tusen tack för hjälpen.

      Peter: : Hej och tack för din fråga om yrkesbevis som anläggningsförare.Se länk nedan:https://www.byggbranschensyrkesnamnd.se/larling/ny-som-larling/hur-nar-jag-mitt-yrkesbevis/HUR NÅR JAG MITT... Läs hela svaret
    • Denise

      Floristutbildning för vuxna?

      Hej! Då jag hara läste 2 av 3 år på gymnasiet så letar jag nu efter sätt att kunna fortsätta utbilda mig och har funnit intresse i floristyrket, men när jag kollar online så hittar jag bara utbildningar som kostar flera tusen eller som ligger...

      Mikael: : Hej,utbildning till Florist ligger i Sverige på gymnasial nivå och det är därför som vuxna läser till det yrket på komvux. Börja med att fråga på komvux i den kommunen... Läs hela svaret
    • Tim

      Hur blir man pannoperatör?

      Hej, jag fick en fråga från en deltagare - en vuxen arbetssökande - som fick ögonen upp för att kanske bli pannoperatör. Har ni några förslag på vad hen ska göra för att kunna bli det? Tack så mycket på förhand! Tim

      Daniel: : Hej Tim och tack för din fråga!Vi har för en tid sedan fått svar från en sakkunnig inom den aktuella branschen, som jag klistrar in här, nedan: Som Pannoperatör så ansvarar man för... Läs hela svaret
    • Robin

      Hur utbildar man sig inom Marknadsföring som vuxen?

      Hej, mitt namn är Robin och jag har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med. Jag är 27år, jag vill göra ett karriärbyte och funderar på hur man skall gå till väga för att utbilda sig inom Marknadsföring som vuxen? Är det högskola som gäller? Vuxenutbildning? Kan man läsa en...

      Julia: : Hej Robin, om du redan har en gymnasial utbildning "i bagaget" är det Eftergymnasial utbildning som i första hand är aktuell för dig och de finns inom olika skolformer - både... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga