Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'repetera matte' (6 st.)

    • Frågoromutbildning

      Matte 3c efter uppehåll?

      Hej! Jag tänkte läsa in matte 3c. När jag gick på gymnasiet så läste jag dock matte 2b, och det var även för cirka 7 år sedan. Hur svårt tror ni att det blir för mig att läsa matte 3c givet den bakgrunden? Och har ni några...

      Milla : : Hej,formellt sett, har man "behörighet att läsa" matte 3c (eller 3b) om man har godkänt betyg i matematik 2a, eller 2b eller 2c. Vilka mattekunskaper man de facto har, efter några års... Läs hela svaret
    • Decibel

      Hur kan jag klara av matte 2?

      Hej. Jag läste större delen av min högskolebehörighet på folkhögskola förutom några kurser jag hade med mig från gymnasiet. Jag började läsa matte 2 men eftersom det då var så länge sedan jag läste matte 1...

      Peter: : Hej!Jag tycker att ditt eget förslag låter jättebra! Du kan repetera matematik med hjälp av en mycket bra gratis sida Matteboken.se - du kan också ställa frågor i Pluggakuten som drivs... Läs hela svaret
    • Elev

      Läsa om en kurs som redan fått betyg i?

      Hej jag skulle fråga er om det är okej och läsa om en kurs på komvux som redan har fått betyg i? Alltså jag behöver mate 4 men har gått samhälle, därför läste 3b. Undrar är det okej att läsa mate 3c för att ha en...

      Mikael: : Om du har godkänt betyg i matte 3b, anser komvux att du har tillräcklig kunskapsgrund för att läsa matte 4. Jag tror därför att du kommer få ett negativt svar på din... Läs hela svaret
    • Ali

      Hur går jag tillväga?

      Hej! Hur går jag tillväga när jag vill läsa en introduktionskurs? Jag ska söka till 2B men jag behöver en introduktionskurs innan. Har hört att man gör det via ansökningen och att man gör det via hemkommunen... tack på förhand

      Anna: : Hej Ali,gäller din fråga Matematik 2b kursen? Om du har godkänt betyg i matematik 1a, 1b eller 1c, borde du ha förkunskaper för att kunna med godkänt resultat genomföra kursen matematik 2b. Om din... Läs hela svaret
    • Philip

      Glömt bort matten från gymnasiet?

      Hej! Jag har i stort sett glömt bort all matte jag pluggat. I vår vill jag göra högskoleprovet, och undrar hur jag kan gå tillväga för att lära mig matten igen.

      Liselotte: : Hejsan, det finns en mycket bra sida - www.matteboken.se som är gratis att använda. På den sidan ligger alla grundskole- och gymnasiekurer i matte. Och även en speciell "avdelning" för att... Läs hela svaret
    • Nadine

      hitta rätt mattebok?

      hej! jag ska börja på komvux till vår. Läsa upp mina betyg i matte och därför vill jag förbereda mig med kursens mattebok. Jag undrar vilken bok som gäller för kursen nästa år?

      Liselotte: : Hej Nadine,rekommenderar www.matteboken.se - en sida som är gratis att använda och där alla grundskole- och mattekurser är upplagda för självstudier och för repetition.  Gymnasiekurs... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga