Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'GPA' (8 st.)

    • bonneo

      Plugga utomlands?

      Hej, jag drömmer om att få plugga utomlands, men jag vet inte hur det går till, är det någon som kan berätta för mig? Alltså, det är inte utbytesår jag är ute efter utan att få bo i ett annat land och studera på...

      Milla : : Hej,"utomlands" är väldigt-väldigt brett; det finns ju så många olika länder. De svenska ungdomar som vill efter gymnasiet plugga utanför Sverige på de utländska universitet... Läs hela svaret
    • CS

      Räknas komvux kurser i GPA?

      Hej! Jag skulle räkna ut min GPA för att ansöka til universitet i USA och undrar om jag kan räkna med de gymnasiala kurser som jag har läst på Komvux också? Man räknar ju ihop poängen för varje betyg och sedan delar med totala...

      Milla : : Hej CS,i Sverige är det så (om du skulle söka till en svensk högskole-Universitetsutbildning) att olika regler gäller för de med slutbetyg från olika år. Kurser som krävs för... Läs hela svaret
    • Anonym

      Jag vill studera utomlands men min GPA är för låg Kan jag höja den?

      Hej! Jag vill studera i Asien till våren, troligen i Singapore eller Sydkorea men min GPA är på tok för låg. Universiteten kräver mellan 2.0 till 3.0 som minimum. I dagsläget har jag en GPA på 1.6. Hur kan jag öka min GPA? Är det...

      Anna: : Hej Anonym,jag har svårt att tro någon direkt koppling kan hittas mellan GPA och det svenska högskoleprovet (om du menar just det SVENSKA högskoleprovet, eller... Läs hela svaret
    • Reeve

      Unweighted GPA, ettan?

      Hej! Jag ska söka till ett sommarläger i USA och de vill veta mitt unweighted GPA och jag vet inte vad det är eller hur jag ska räkna ut det. Jag har inte fått betyg i några kurser än för att jag går i ettan och jag måste skicka in min ansökan senast på onsdag.

      Anna: : Hej, du kan inte ge uppgifter om de betygen som du ännu inte har fått (det säger sig självt). Mitt råd är att du kontaktar de ansvariga för lägret som du vill söka till och förklarar... Läs hela svaret
    • Hanna

      Hur beräknar man GPA för Betygsskalan U, G, VG?

      Hej, Jag behöver ange mitt "Grade Point Average" för en ansökan. Men, jag hittar inga instruktioner för hur jag översätter mina betyg. Finns det en standard för en treskalig skada likt U, G, VG? Tack på förhand!

      Anna: : Hej Hanna,STS har bra (tydlig och strukturerad) information och ger även lite extraTips!:se info på sts.se/study-abroad/allt-du-behover-veta/innan-du-ansoker/rakna-ut-ditt-snittbetyg - hoppas info på den sidan blir till hjälp för dig.VänligenANNA
    • Uno

      Räknas alla kurser som man läst in på ens GPA eller bara programmet?

      Hej! En kort fråga bara, jag kom inte in på det som jag ville detta år, så jag läser för tillfället på ett program som inte intresserar mig särskilt mycket. Trots allt så kommer detta år förbereda mig på...

      Liselotte: : Hej Abbas,Grade Point Average (GPA) brukar räknas ut på gymnasiala betyg. Om det utländska universitetet där du vill läsa, kräver ngt annat, fråga... Läs hela svaret
    • Caroline

      Går det att byta skola i tvåan efter en termin?

      Hej, jag är just nu i på svenska skolan i nairobi och går Sam Sam i tvåan. Jag kommer att komma hem till Sverige igen vid årskiftet med ofullständiga kurser. Min gamla skola kan inte ta emot mig igen eftersom de anser att de kurser som jag läst här...

      Milla : : Hej Caroline;det vanligaste är att elever läser ett läsår utomlands.Så, första frågan är - kan du läsa på svenska skolan i Nairobi till sommaren för att... Läs hela svaret
    • Felicia

      Lingvistikens giltighet i senare studier?

      Hej! Jag är väldigt säker på att jag vill läsa språkvetarprogrammet med huvudområde lingvistik på UU i vår, men har dock länge funderat på att bli lärare senare. Min fråga är om kurser inom lingvistik skulle kunna...

      Milla : : Hej Felicia,behörighet inför KPU, kompletterande ped.utbildning är idag att man har minst 90 högskolepoäng i ett ämne som undervisas på grund- eller gymnasieskolan. Alltså man... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga