Mahsa

    Hej! Jag gick på naturprogrammet och sedan bytte till teknik. Sen så fick vi distans och allt börja skita sig. Jag ångrar att jag halvsov på lektionerna och vill verkligen gå om ettan igen men på naturprogrammet. Min förra lärare sa att jag kunde hoppa in i 2an igen om jag ville men jag kan verkligen inte då jag har F i matte och fysik. Men är det mer värt att gå i 2an och läsa matte 2c och fysik 1 vid sidan eller är det mer värt att gå om ettan och verkligen höja sig i allt, jag har typ D-F i alla mina betyg.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mahsa!
    du frågar vad som är "mer värt" men värt för vad? Vad är ditt mål? Vad vill du göra efter gymnasiet?
    Det är inte så lätt att bara ta och gå om en årskurs på gymnasiet, bara för att du vill det. Det är dyrt att ge samma utbildning, eller liknande/motsvarande utbildning, till samma elev 2 gånger. Oftast fortsätter eleverna vidare till år2 och 3 även om de har många (ibland även alla) F i kurser från årskurs1. Att eleven kommer i så fall inte uppfylla kraven för examensbevis och bli icke-behörig till eftergymnasiala utbildning blir då elevens eget problem som hen får göra vad hen vill sen... vilket kan för eleven bli ett stort problem.
    Det finns strikta krav som alla måste vara uppfyllda för att kunna ta ut examensbevis från gymnasiet. Sedan kanske man inte kommer in på någon eftergymnasial utbildning i alla fall (till exempel på grund av för lågt meritvärde) men då har man i alla fall "gymnasiekompetens" och kan få vissa jobb även utan att läsa mer, efter gymnasiet. Var god se framtid.se/yrke/gymnasiekompetensyrken

    Att "hoppa in" i år2 på ett annat program kan inte garanteras. För det första så måste ledig plats finnas. För det andra måste rektor göra bedömning att eleven som tas in i år2 har rimlig chans att uppfylla kraven för examensbevis. Men flera F så kanske det inte blir möjligt. Maximalt antal F-poäng i examensbeviset från gymnasiet är 250p. Och fysik1a och matte 2c är just exakt 250 poäng, då måste du ha alla andra betyg godkända. Och hur får man godkänt betyg i matte 3c när man har icke-godkänt i matte 2c? Saken är den att i ämnet Matematik bygger kurserna direkt på varandra.
    Mitt råd är att du bokar tid med SYV-en på din skola för en ordentlig diskussion om vad som blir bäst för dig att göra i framtiden. Din rättighet är att fortsätta läsa på det programmet där du redan är Antagen. Om du blivit (senast) antagen till teknikprogrammet, då är det TE som du har plats på. Att du skulle få plats på ett annat program kan inte garanteras. Om du vill läsa på ett annat program är det bäst att du lägger in ansökan via gymnasieantagningen, frågan är dock om det inte är för sent. Beroende på vilken del i landet du bor i, så är sista dag i omvalsperioden olika.....  men du kan i så fall göra "sen ansökan" vilket är bättre än ingen ansökan.

    Att tvingas läsa på distans pga "corona" medförde ganska stora problem för många elever (du är inte ensam om det) - tyvärr är det så. :( Och så bytte du program också: undrar vad anledning var till att du bytte program? du behöver inte svara på den frågan om du inte vill, men jag menar att kanske är det så att NA och TE är båda "fel program" (för dig). Det finns många gymnasieprogram och fysik läses endast på just NA och TE  - samt även svåraste mattespåret; varför vill du läsa fysik, kemi och det svåraste mattespåret (c-spår)?