Anonym

    Hej, snart så ska jag söka in till gymnasiet och jag har börjat fundera på olika gymnasieprogram jag vill gå, ett av de är IB programmet. Jag tycker mycket om engelska och jag är bra på det, jag vill även plugga utomlands efter gymnasiet därför känner jag att IB programmet passar mig perfekt! Men problemet är att programmet inte finns där jag bor. Jag behöver isåfall pendla till en stad som ligger ungefär en 1 timme och 20 minuter från mig, tror ni att det blir jobbigt att pendla till gymnasiet varje dag? Jag har även hört att IB programmet är svårt och att man behöver lägga ner mycket tid på att plugga, jag är rädd att jag inte kommer ha så mycket tid för att plugga då jag kommer vara trött när jag kommer hem, ibland kan tåget vara sent och då kanske jag är hemma vid 20.00. Vad tycker ni jag ska göra? Är det värt att pendla till ett program som jag jättegärna vill gå? Är det svårt att pendla om man går på IB då det är så mycket plugg? Om jag inte går på IB och väljer tex sam eller humanistiska kan jag plugga utomlands då eller blir det svårt? Måste man gå IB för att plugga utomlands?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej; man måste inte gå på IB för att efter gymnasiet kunna plugga utomlands men det underlättar på flera sätt: undervisningsspråk Engelska och IB-utbildningen är Internationell (anpassad till de Internationella normer).
    Ang. pendla till en stad som ligger 1 tim 20 min bort; ta tiden "dörr till dörr" (att du kliver utanfördörren i bostaden och till den tidpunkten då du kliver över tröskeln in i IB-skolan). Experterna säger att pendla mer än 45 min bort under längre perioder är "inte bra", alltså blir jobbigt (för de flesta). Men det finns exempel på att gymnasieelevena pendlar så här långt i 3 år och det går relativt bra.
    Det är också skillnad om du kan plugga på tåget eller sova - eller om du inte kan det t.ex pga många byten eller att det brukar vara så mycket folk på tåget att du ej ska kunna ha sittplats...
    Testa "skugga" flera dagar i rad (minst 2, men helst en hel skolvecka: måndag-fredag) då får du känna på - på riktigt.
    Andra lösningar - beroende på vilken stad du bor i kan det finnas möjlighet att läsa "ett vanligt svenskt program" men på engelska (finns tyvärr ej i alla städer...).
    Annars, om du läser på ett annat program än IB, läsa så mycket engelska som möjligt (välj läsa Engelska 7 i årskurs 3 på gymnasiet).
    Kika också på möjlighet att åka på ett utbytesår:
    - gymnasieguiden.se/gymnasium/ef-high-school
    - informeras/plugga-ett-ar-i-europa