Amanda

    Hej! Jag undrar i vilka städer/skolor man kan läsa förskollärarutbildning på distans? Antingen i Skåne eller runt Göteborg! Jag har ingen erfarenhet sedan tidigare. Krävs det mycket i merit för att komma in? Jag har 13.5 i merit från gymnasiet men då jag inte klara 2 kurser som jag läser upp nu på komvux kommer jag landa på runt 14.3 i merit.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, i Sverige blir man förskollärare genom studier på förskollärarprogrammet som är ett högskole-universitetsprogram som erbjuds på flera olika lärosäten.
     Utbildningsutbud förändras och vilka högskoleutbildnigar och Var som blir sökbara till hösten 2021 blir fastställt till 15 mars 2021 när anmälningsperiod börjar.

    Man kan läsa pedagogik eller ngt."liknande ämne" och försöka komma in på senare del av förskollärarprogrammet eller på en "kompletterande utbildning". Exempel på en sådan distansutbilnding: se liu.se

    Var förskollärarprogrammet brukar erbjudas  - var god se: studera.nu/förskollärare
    Och jag kan tyvärr inte (i alla fall just nu) hitta förskollärarprogrammet på distans i Skåne eller runt Gbg.
    Exempel på var förskollärarprogrammet brukar ges på distans: mdh.se/utbildning/program/forskollararprogrammet-distans-vasterås och Antagningsstatistik för Förskollärarprogrammet på Mälardalens högskola säger att det i BII, kompletteringsgruppen, krävdes till HT20 16.67 och till VT20 - 16.26 i meritvärde, för att komma in.

    Antagningsgränser (hur högt meritvärde som ger plats på utb.) flyttas också, de är inte heller konstanta. Som det var under de senaste åren, så blev alla behöriga sökande till Förskollärarprogrammet på Luleå tekniska universitet (som erbjuder studier bl.a på distans) - antagna. Jämför: till distansstudier från  Högskolan i Gävle, säger antagningsstatistik för att det brukar i BII, kompletteringsgruppen, krävas cirka 15.5-15.6 i meritvärde för att kunna komma in.