Frågor och svar taggade med 'utan matte 4?' (8 st.)

    • Alice2005

      måste jag ha matte 4 för apoteksprogrammet?

      Hej! jag har läst natur och har godkänt i alla matte kurser förutom matte 4. Jag har gjort HP och vill komma in på apoteksprogrammet då man behöver 1.0 för att komma in med HP. Om jag får det som behövs för HP men har inte betyg i matte 4,...

      Milla : : Hej!du behöver skaffa dig godkänt betyg i matematik 4. Oavsett hur högt resultat på högskoleprovet du får, kommer du inte antas till svenska utbildningar till Apotekare utan... Läs hela svaret
    • Alice2005

      Matte 4 prövning?

      Hej! Jag undrar om man kan göra matte 4 prövning på distans? Eller är det endast på plats som gäller? Jag undrar även, finns det speciella tider/perioder för prövning eller är det året runt som gäller, tänker om man får...

      Milla : : Hej!Vad jag vet, så erbjuds prövningar i Sverige endast på plats, ej på distans. Prövningar får och bör erbjudas i de pågående kurserna (detta enligt skolverket). Under sommaren är det... Läs hela svaret
    • Gulli

      Behörighet Matte 4 genom utländsk högskoleutbildning?

      Hej! Jag har utländsk gymnasieutbildning som ger behörighet upp till matte C (alltså nuvarande 3c), samt utländsk engenjörutbildning där jag har läst en hel del matematik på högre nivå. Nu bor jag i Sverige och vill söka till en...

      Milla : : Hej!om saknar i den bedömningen som du fick av UHR, universitets- och högskolerådet, av din utländsk utbildning besked om att du har särskild behörighet i kursen... Läs hela svaret
    • Julia

      Gick natursam på gymnasiet, plugga kandidatprogam i biologi i uppsala?

      Hej! I gymnasiet läste jag naturvetenskap, men med inriktning samhäll. Alltså läste jag inte fysik 2. Jag läste dock matte 4, men fick F i den kursen. Jag funderar nu på att söka utbildningar till hösten och är superintresserad av ett kandidatprogam i biologi/molekylärbiologi i Uppsala, men...

      Liselotte: : Hej Julia; om du har godkända betyg i Fysik 1a, Kemi1 och biologi 1 - så "befiras" du från kravet på att ha fått godkänt betyg i naturkunskap 2. En... Läs hela svaret
    • Emilia

      Hur ska jag läsa Ma 4?

      Hej! Jag ska snart börja mitt andra år på teknik med inriktningen design. Jag har valt till en kurs som heter naturkunskap 2. För de yrke jag vill söka (veterinär,djurvårdare) så behöver jag läsa matte 4. Under mitt kommande andra år så kommer jag läsa matte 3c. Mina frågor är: kommer jag...

      Milla : : Hej Emilia, Matte 4 ingår inte som en obligatorisk kurs i din inriktning. Det är för dig en Valbar kurs. Matte 4 bygger på Matte 3, dvs man måste ha kunskaper i matte 3 för att kunna klara matte 4,... Läs hela svaret
    • Mevlut

      Hur går det med meritvärde?

      Hej! Jag undrar hur mitt meritvärde kommer att se ut om jag skulle kunna få ett F i matematik 5? Jag vill gå på läkarprogrammet och därför krävs det ett godkänt betyg i matematik 4(behörighet för programmet) vilket jag har minst ett E i.

      Milla : : hej Mevlut, Meritvärde (med vilket du konkurrerar med plats på högskola) är summan av Jämförelsetalet + meritpoängen. Jämförelsetal är det "betygssnittet". Meritpoängen... Läs hela svaret
    • Erik

      Måste jag läsa matte 4 för ett bra jobb??

      Hej mitt namn är Erik och jag undrar om man måste läsa matte 4 inom teknikprogrammet med inriktningen medie och informations teknik? Går nu i ettan och har D+ i matte och skulle helst vilja läsa matte 1,2,3 och sedan få ett bra jobb, finns det annars några andra inriktningar där man kan få ett...

      Liselotte: : Hej Erik, Det är endast på inriktningen Teknikvetenskap som man obIigatoriskt Iäser matte 4, inte på de andra inriktningar på TE. Vad som just för Dig är "ett bra jobb" kan... Läs hela svaret
    • Pontus

      Möjligheter utan matematik 4?

      Hej, jag går 1:a året på Teknikprogrammet läser Design och produktutveckling och står nu inför det individuella valet. Jag läser Tyska 3 nu och har då redan använt 100 av 200p. Jag står nu inför valet matematik 4 eller tyska 4 och undrar således vad jag stänger för dörrar och möjligheter om jag...

      Lena: : Hejsan, Matte 4 krävs bland annat om du ska söka olika Civilingenjörsutbildningar på tekniska högskolor. Även längre vårdutbildningar kräver Matte 4 - som t.ex läkare, tandläkare, veterinär och apotekare - å andra sidan kräver... Läs hela svaret