Carl

    Hej! Jag har, efter en studiepaus bestämt mig för att börja plugga igen! Jag har sökt länge och noga vart jag ska studera (då jag ser det som ett väldigt stort steg) men hittar inte riktigt vad skillnaderna på de olika skolorna är.. Så min fråga är ifall du skulle kunna förklara skillnaderna på fastighetsprogrammet i Gävle och fastighetsförmedlingsprogrammet i Malmö? Och kanske möjligtvis lite pluss och minus med de olika högskolorna rent generellt? (har tyvärr hört att Malmö högskola inte är särskilt bra, samt att jag inte har hört någonting om Gävle högskola). Hoppas inte jag ställde för krångliga frågor! Tack på förhand, Carl.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Carl,
    om jag förstår dig rätt så är du intresserad av - Fastighetsmäklarprogrammet i Gävle>> och av Fastighetsförmedling>>, ett program på Malmö Universitetet.

    Jag vill börja med att skriva om att Malmö högskola har inte så länge sedan fått bli Malmö universitet; det betyder att lärosätet håller hög standard och erbjuder utbildningar av hög kvalité. vad som du har hört negativt om den skolan och av vem... och varför personerna tycker så - kan inte jag redogöra för. :)

    Luleå Tekniska universitet utbildar också till Fastighetsmäklare; och gör det snabbare, på endast 2 år.
    Och Malmö Universitet erbjuder också ett annat program - fastihetsföretagande; ett 3-årigt program.

    Även KTH erbjuder en 3-årig utbildning >> som leder bl a till möjligheten att få jobba som fastighetsmäklare.

    Även Karlstads universitet erbjuder >>en 3-årig utbildning som leder bl a till yrket Fastighetsmäklare.

    • : Va kul att höra att ryktena inte är sanna!:)
    • : Men, vad är den distinkta skillnaden på programmen på dem olika skolorna? Skiljer det sig mycket på vilka kurser som man får läsa (förutom det att Gävle även har en säljteknikikskurs)? Eller är det bara att ena hålls i Malmö och den andra i Gävle (Luleå, Stockholm osv) av geografiska skäl?
    • Julia : Det kan inte vi här på Fråga SYV svara på. Du får läsa på de olika utbildningarnas hemsidor och ställa frågor direkt till dem som jobbar just med de utbildningar - studievägledare på just den institutionen och/eller lärare som undervisar eller de utbildningsansvariga, ex. programrektorer.
    • : Tack för snabbt svar, då vet jag vart jag ska vända mig! :) ha en trevlig kväll!
    • Anna : Lycka till.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    i Annas svar presenteras de olika alternativen som leder till yrket Fastighetsmäklare. Ingen av de utbildningar är på distans. Därför tänker jag på "bostadsfrågan" - det är ju inte så lätt idag att få bostad, tyvärr. Så kanske kan man prioritera på så sätt att man söker i första hand till den staden där man själv bor redan nu, eller till den staden där man vet att man lättare kan få bostad... för att i annat fall kan det bli så att man söker och får utbildningsplats, men sedan får jätteproblem med att hitta va man ska bo.