Cecilia
    Hej!

    Jag skulle bara undra om hur man ska kunna komplettera ämnet så att jag kan få gymnasieexamen. För när jag sökte om det ämnet så kom det upp bara att man kan studera en program som studerar detta ämnet. Ämnet som jag vill studera heter ( Djurvård inom djurens hälso-sjukvård ).

    Då fick jag förslag mässigt att kunna studera det distans "tror jag, är inte helt säker". Det menas att jag måste ta kontakt med min kommun om jag får studera hos dem, men om det är så att jag måste åka dit för att avklarar bara för ett ämne, så skulle jag inte ha resursen till det men det är inte själva problemet.

    MIn punkt är att kunna hitta just för denna ämnet där jag får bara komplettera upp den så att jag kan få ut min gymnasieexam.

    Som bäst att komplettera denna ämnet att studera distans som möjlight. Jag personligen har svårt att koncentrera när det massa ljud på grund av mina diagnoser.

    Mvh
    Cecilia :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Cecilia! Examensbevis kan man ta ut på gymnasiet eller på komvux: komvux är det i den kommunen där du är folkbokförd... det behöver inte ingå exakt samma kurser i examensbevis från komvux, som man läste på gymnasiet.
    Att ”ta kontakt med sin kommun” innebär att Fråga vilket man kan göra på telefon eller via Mail —- du behöver inte nödvändigtvis göra ett personligt besök. Vilka kurser som ska ingå i ditt examensbevis bestämmer du i samråd med en SYV på komvux i din kommun. Om du inte kan läsa den kursen du vill, kanske kan du läsa en annan kurs och sedan ta ut examensbevis.

    Studie- och yrkesvägledare