J
    Hej! Läser förskollärarprogrammet, och frågorna gäller magister- examen:

    1. Hur många års arbetslivserfarenhet behövs inom yrket, innan man läser vidare på magister- nivå?

    2. Vilka är möjligheterna med magisterexamen?

    3. Hur mycket kan det skilja i lön, utan magisterexamen, samt med magisterexamen?

    4. Vad innebär det att vara adjunkt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej J,
    menar du att du vill få reda på hur man blir Högskolelärare >>?
    Eller undrar du i första hand att i fall man jobbar som förskollärare med eller utan magisterexamen - om lönen skiljer sig?
    För att jobba som förskollärare behöver man inte mer utbildning än examen från förskollärarprogrammet; sedan kan man ta ut legitimation som förskollärare och har man legitimation är man fullt behörig förskollärare >>.
    Att med mer utbildning än den som krävs för att få legitimation, få högre lön - kan inte garanteras; det blir upp till en arbetsgivare om arbetsgivaren kan/vill ge högre lön (det finns inte några strikta regler kring det).

    Vilka magister (eller masterprogram) som går att söka kan variera från en termin till nästa. Det är därför bra att kika på det precis när du börjar närma dig slutet på din utbildning; därför att om du "tittar ut" ngt magisterprogram på förhand, kanske det händer att det inte finns att söka sen, när det är dags för just dig. Utbildningsutbud förändras.
    Du får givetvis kika på vilka magisterprogram som finns just nu - du kan sätta olika filter på sökfunktionen på www.studera.nu
    Se några exempel på de magisterprogram som kanske kan vara passande efter förskollärarprogrammet:
    ltu.se/edu/program/FNUVA/FNUVA-Utbildningsvetenskap-magister
    kau.se/utbildning/program-och-kurser/program
    hv.se/utbildning/program/barn--och-ungdomsvetenskapligt-magister

    Karriärmöjligheter för en förskollärare
    Förutom jobbet som förskollärare på en förskola, kan man med förskollärarutbildningen även få jobb som lekterapeut inom sjukvården; som ateljerista; som fritidsföreståndare; som förskolechef/rektor. Man kan också, pga att man har en akademisk utbildning, söka sig till jobben utanför förskola och skola - ex. kan man få jobb som arbetsförmedlare eller som utredare på FK, där "akademisk utbildninig" krävs, oavsett inriktning på utbildningen.

    Du frågar också om vad det innebär att vara en "adjunkt". Med "adjunkt" kan man mena olika saker, bl.a kan en gymnasielärare kallas för en "adjunkt"; men man kan också mena högskoleadjunkt/universitetsadjunkt (det är en högskolelärare som inte har disputerat, dvs som inte har skrivit eller försvarat en avhandling).
    Se gärna även info på framtid.se/yrke/adjunkt