Scott
    Hej!
    Vilken nivå går man på i de olika språken, svenska, engelska o C-språk?
    Är det:
    Franska/spanska/tyska 2
    Engelska 4
    Svenska 6?
    Eller... Förstår inte riktigt

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Scott,
    första gymnasiekurs i Engelska är Engelska 5.
    första gymnasiekurs i Svenska /eller Svenska som andra språk/ är Svenska 1 /eller SAS 1/.

    Moderna språk /Franska, Spanska, Tyska m.fl/ är det OLIKA:
    i fall man aldrig läste det språket och är nybörjare - läser man Moderna språk 1 som första kurs på gymnasiet.
    I fall man läste samma språk /säg - tyska, som exempel/ - ... vi säger att man började läsa Tyska från å k 8 och fortsatt läsa det i å k 9 och fick minst betyg E i Tyska från vårterminen i å k 9, då läser man Moderna språk /tyska/ 2 som första kurs.
    I fall man började med Tyska i å k 6 i grundskolan och läser under hela högstadiet och fick minst E i vårterminsbetyg i nian - läser man Moderna språk /tyska/ 3 - som första gymnasiekurs.

    Blev det lite klarare nu? *L* ;-)
    Mikael SYV
    • : Tack:)
    • : Men hur får man och lägger till meritpoängen?
    • Milla : Jag kommer att skriva svar på din kommentar inom kort.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Scott,
    Meritpoängen är EXTRA poäng som man får för att man läser och får minst E i följande kurser:
    Engelska 7
    Moderna språk 3, 4, 5 (i fall de inte krävs för behörighet)
    Högre kurser i Matematik /högre än den kurs som krävs för behörighet till just den utbildning som man söker på en högskola eller på ett universitet/.
    Bra info- om Meritpoängsberäknande finns på länken: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser.

    Exempel: du vill söka en högskoleutbildning där Matematik 4 och Moderna språk 3 krävs för behörighet.
    Du vill uppnå max antal Meritpoäng under dina gymnasiestudier.
    Du läser Engelska 7 och får minst E i den - vilket ger 1,0 Meritpoäng.
    Du läser upp till matematik 4 för behörighet och kan därför få meritpoäng för matte från nivå 5 /Matematik 5 och Matematik specialisering/, men du vill inte läsa högre matte än Matematik 4.
    Du läser Moderna språk 3 för behörighet och Moderna språk 4 och 5 - för de två kurser får du 1,5 Meritpoäng, som tillsammans med 1,0 för engelska 7 ger dig max antal meritpoäng /2,5/.

    Läs på länken som jag sänder till dig ang. Meritpoäng.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Förlåt, jag glömde förklara hur man lägger till Meritpoängen... kommer här: man räknar ut Jämförelsetal på alla gymnasiebetyg från alla tre årskurser och i fall man fick alla C-betyg i alla kurser och får med det 15,0 i Jämförelsetal - har tjänat max antal Meritpoäng, då blir beräkningen som följer:

    15,0 + 2,5 = 17,5
    Jämförelsetal + Meritpoäng = Meritvärde

    På så sätt "får man liksom...B-betyg i alla kurser"
    fast man egentligen fick C-betyg i alla kurser.

    Vissa väldigt populära utbildningar som t.ex Läkare, Veterinär, Arkitekt, Psykolog - har ofta lägsta antagningspoäng som överstiger 20,0 dvs det räcker inte med alla A-betyg i samtliga gymnasiala kurser, utan man måste även ha Meritpoäng. Dock, som tur är, så finns det möjlighet att göra Högskoleprovet och komma in "den vägen". Det är aldrig obligatoriskt att läsa några kurser för Meritpoäng.
    Det är bara en extra möjlighet att höja Meritvärde - för att om man inte har några meritpoäng blir Jämförelsetal = Meritvärde, men om man har Meritpoäng blir Meritvärde HÖGRE än Jämförelsetal.

    Mvh
    Milla SYV