Hyab

    Hej Jag går termin4 på biolog programmet och har hört att det har bra att ha extra kurser inom exempelvis ekonomi, juridik eller ledarskap. Min fråga är då hur man ska veta vilka kurser man ska ta inom dessa områden, t.ex. inom juridik ska jag ta något som är allmänt eller något specifikt, och vad skulle det kunna vara? Försöker också att söka sommarjobb som laboratorieassistent för att komma in i arbetsmarknaden redan nu, men jag hittar väldigt få och de ligger väldigt långt bort. Därför vill jag gärna maximera mina chanser att kunna få jobb efter examen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hyab,
    jag förstår det som så att du vill anmäla dig till sommarkurser och utifrån informationen som finns i din fråga kan jag rekommendera följande två kurser:

    Experimentell immunologi, genetik och patologi, 7,5 högskolepoäng, Uppsala universitet, Studieort: Uppsala
    och
    Experimentell immunologi, genetik och patologi, 15 högskolepoäng, Uppsala universitet, Studieort: Uppsala

    Anmälningsperiod 17 feb. - 15 mars 2023

    Du finner anmälan till de kurserna på antagning.se/se/search?period=17&freeText=Laboratorievetenskap

    Vad gäller sommarjobb som finns långt borta, utanför pendlingsavstånd för dig, så kan du fråga arbetsgivare om de kan hjälpa med tillfällig bostad. Ett annat alternativ är att du försöker hitta möjlighet att hyra in dig på ett vandrarhem, eller hyra ett rum på jobborten.

    Jag vill också rekommendera att du tittar på yrkeshögskoleutbildningar, t.ex utbildning/hermods-yrkeshogskola/laborant som ges på distans och pågår i 2 år. Planerade starter hösten 2023, hösten 2024 och hösten 2025.
    Och den här utbildning/campus-vastra-skaraborg/laborant-campus-lidkoping ges på plats i Lidköping, den är också på 2 år heltid.