Jennie
    Hej! Jag går andra året på gymnasiet (SABET) och har ganska blandade betyg men mest D och inga A. Är det omöjligt för mig att komma in på en utbildning som leder till psykolog? Vad kan jag göra, förutom att göra högskoleprovet? Är det försent att kämpa upp betygen nu mitt i tvåan?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Jennie, se på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/psykolog-275
    behörighet till Psykolog är Matte 2 och Samhällskunskap 1b /förutom Grundläggande, så klart/,
    och vad det gäller Meritvärde av betygen så har inte jag hittat någon utbildning där det skulle räcka med alla A-betyg bara, utan man måste även ha Meritpoäng, eftersom poängen ligger över 20.0.

    Det är aldrig för sent att läsa på och kämpa för högre betyg, för att har man högre betyg - har man bättre kunskaper... och har man bättre kunskaper kommer man att få högre resultat på Högskoleprovet.
    Det är betyg, högskoleprovet eller genom prövningar efter gymnasiet att höja sina betyg - som gäller för att komma in på utbildningen.

    En annan väg är att läsa till Socionom och sedan påbyggnadsutbildning - mot Terapeut. Man blir inte psykolog, men kan bli t.ex. familjebehandlare t.ex. - samtala med personer som har relationsproblem inom familjen.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp. Mvh Liselotte SYV
    Liselotte
    • : Hej och tack för ditt snabba svar! Känns som psykolog är något jag inte kommer bli. Vad är det för krav (ungefär) för att bli socionom då? Tänker då på mina gymnasiebetyg
    • Anna : Jag har skickat svar till dig nu.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan, Socionomprogrammet i Sthm krävde i fjol 19.22 på betyg & 1.25 på Högskoleprovet;
    men i Örebro var det 17,85 & 0,85 på Högskoleprovet;
    här http://www.miun.se/utbildning/program/undervisning-och-manniskors-beteende/socionomutbildning/om-programmet?term=ht2015-vt2016 var det nog lägsta antagningspoäng i fjol 16,93 och 0,75 på HP.
    Du kan själv se de olika Socionomutbild. i olika städer på länken http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/socionom-och-socialt-inriktade-utbildningar-66?fritext=socionom&typ=3

    Det är betydligt lättare att komma in till Socionom jämfört med Psykolog.
    Med vänliga hälsningar
    Anna SYV på Fragasyv.se
    Hejsan, skickar länkar där Antagning.se som gör antagning till högskola, förklarar hur man räknar på gymnasiebetyg

    https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Sa-har-raknas-betygen/

    https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Rakna-ut-ditt-meritvarde/

    Väldigt kort och enkelt: har man alla A i alla kurser, har man 20.0
    Har man E i alla kurser, har man 10.0
    F ger 0.00
    C ger 15.0
    Jämförelsetal + Meritpoäng = Meritvärde
    Om en elev har alla B betyg, har hen 17.5 i Jämförelsetal. Säg att hen har fått max antal meritpoäng (det är 2,5). 17.5 + 2.5 = 20.0
    En annan elev har alla A betyg, det blir 20.0 i Jämförelsetal. Denne fick bara 1.0 i Merit (läste Engelska 7 men ej moderna språk 3 eller högre kurser i matte, säger vi). 20.0 + 1.0 = 21.0

    MVH ANNA
    • : Hur räknar man ut sin poäng? Jag förstår inte hur mitt program omfattar 2500 poäng och sen behövs 19.22..dum fråga men förstår inte!
    • Anna : Se ett utökat svar inom kort.