Evilina
    Jag är utbildad personlig tränare men vill inrikta mig mer på kost och hälsa. Min önskan är att jobba med människors hälsa och välmående. Dom utbildningarna jag har funderat på är nutritionist eller holistic health coach, men kan inte riktigt bestämma mig. Undrar också vad mer för yrkestitlar inom den branschen det finns och hur arbetsmarknaden ser ut. Jag är intresserad att studera i Sverige och internationellt. Bor i London för tillfället och hade gärna studerat här om CSN hade stöttat mina studier.

    2 Svar

    Hej Evelina,

    Jag tänker även på dietist, och på denna hemsida kan du se 14 liknande yrken som kanske kan ge lite inspiration: https://www.framtid.se/yrke/dietist

    mer info om nutritionist finns här: https://www.framtid.se/yrke/nutritionist

    Just nu är det relativt stor konkurrens om jobben inom just hälsa (t.ex. Personlig tränare, Hälsocoach). Samtidigt är det svårt att säga hur arbetsmarknaden ser ut eftersom trender kommer och går, och Arbetsförmedlingen har till exempel inte gjort någon prognos för dessa yrken (Friskvårdskonsulent/Hälsopedagog/PT).

    Det du kan kolla på är om det finns universitetskurser/program som förlägger hela eller delar av sin utbildning utomlands. om ett universitet har partnerskap med en skola i t.ex England kan det finnas möjlighet att få studierna finansierade av CSN. Du kan söka efter olika utbildningar på www.studera.nu

    Lycka till!

    Mvh,

    Malin

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om utlandsstudier med Studiemedel kan du se info på www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier  och det är CSN som bestämmer för vilka studier man kan få Studiemedel.

    Allmänt, så tänker jag att det finns 2 olika vägar att gå:
    - antingen söker du läsa "i Sverige" men på Distans utan obligatoriska träffar; och då kan du befinna dig var du vill - i Sverige eller utomlands,
    eller
    - så söker du studier i det landet där du bor och då är du beroende av att CSN godkänner dina utländska studier och bestämmer att du kan få Studiemedel för de studierna (eller tyvärr kanske inte) - men det är upp till CSN att bestämma. Läser man på "statligt erkända universitet" utomlands, brukar CSN godkänna studier som studiemedelsberättigade studier; annars får man kontakta CSN med uppgifter om Vilka studier man vill söka och får svar från CSN om de kommer att godkänna de studier eller inte.

    Du skriver om att du bor "för tillfället" i London. Här tänker jag på ditt framtida jobb - i vilket land vill du jobba?
    Oftast är det lättare att få jobb i samma land där man har studerat. Detta för att arbetsgivare känner till "inhemska utbildningar" bättre och för att de "inhemska utb." är också anpassade till de regler och de behov som finns på arbetsmarknaden inom det aktuella landet.
    Det du lär dig utomlands kanske inte alltid kan "direkt översättas" till den svenska arbetsmarknaden. Det kan därför bli svårt att få jobb på sin utländska utbildning i Sverige.
    Och tvärtom - om du vill fortsätta bo och jobba i London, kan det bli svårt för dig att få jobb där med en svensk utbildning. Och speciellt med tanke på "Brexit". ... :(

    ang. vilka jobb och arbetstitlar som finns inom Hälsa- och friskvård, så finns det jättemånga olika, ex. Akupunktör>>;
    Massör>>;
    Healer>>;
    Aufguss-artist>>
    Yoga-instruktör>>;
    Military fitness instruktör>>
    Homeopat>>
    Fytoterapeut>>
    Spa-terapeut>>.
    Även Idrottslärare>> på grund- och gymnasieskolan kan också ses som ett yrke inom Friskvård. Och även olika sorters samtalsterapeuter, inkl. skolkurator>>, tycker jag.

    • : Jag har haft det i baktanken att jag borde studera där jag vill leva. Att få utbildningen godkänd internationellt kan vara svårt och vilken skola jag väljer i slutändan måste va internationellt känd. Vet du om de svenska skolorna för dietist och nutritionist programmet funkar utomlands efter examen? Jag kommer troligtvis inte bosätta mig i Sverige och därför är detta en otrolig viktig del av mitt val av studier.
    • Anna : Det är oftast fördelaktigt att läsa i samma land där man vill jobba sen. detta inte endast med tanke på "erkännande" av utbildning men även med hänsyn till SPRÅKET och de Kontakter som man knyter under utbildningen. ang. Erkännande, så kan varje land bestämma rätt mycket själva - vilka utbildningar de erkänner. Inom EU borde det vara så att utbildningarna borde i stort sett - erkännas /kanske kan någon komplettering krävas/ men utanför EU är det upp till varje land ...