Tasneem

    hej! jag läste att man behöver han kortärmad tröja om man vill jobba inom vården, gäller det också sjukhusfysiker? eller får man ha på sig rocken? är det inte bättre med rocken om man jobbar med t.ex nuklearmedicin eller strålbehandling för att skydda sig mvh

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tasneem!
    vi fick nu svar från en professor vid Lunds Universitet som svarar så här:
    "Som sjukhusfysiker har en ett väldigt omväxlande arbete, och de kläder en bär beror förstås på arbetsuppgifterna. För många sjukhusfysiker är en stor del av arbetet förlagt till kliniska miljöer, och då är det sjukhuskläder som gäller. För andra typer av arbetsuppgifter kan en oftast ha sina vanliga privata kläder."

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    De som arbetar inom vården följer de klädregler som finns där, ska man arbeta kliniskt så gäller sjukhuskläder, kort ärm då man är i kontakt med patienter, lång rock är vanligt att en sjukhusfysiker bär. Jobbar man i OP-miljö är det de kläder så är det OP-kläder som gäller.

    För arbete i Hotlab med radioaktiva läkemedel finns långärmade rockar (sterilrockar), dessa kan skydda för stänk, men inte för strålningen. För att skydda sig mot strålning hjälper inte tyg utan då använder man olika typer av strålskydd, för röntgen använder man speciella strålskyddsförkläden.

    Och en person som är utbildad sjukhusfysiker, svarar så här: "Som klinisk sjukhusfysiker, dvs en som jobbar inom vården, har man i allmänhet på sig samma kläder som övrig vårdpersonal. Det innebär alltså t.ex. bussarong (den kortärmade ”tunikan” man ofta ser) men också t.ex. vit rock med lång ärm. Eftersom sjukhusfysikern arbetar mycket med utvecklingsarbete, händer det också att man har sina vanliga kläder, om man inte kommer att ”synas” för patienter under arbetsdagen. Ur strålskyddssynpunkt finns det särskild utrustning som används då det behövs. T.ex. använder man alltid handskar när man hanterar s.k. öppna strålkällor inom nuklearmedicin (vätskor, exempelvis). Man kan också ha på sig blyförkläde, men det gäller främst de sjuksköterskor som arbetar närmast patienterna.”

    Hej igen!

    Här kommer svaret jag fått på den frågan från studierektor på sjukhusfysikerprogrammet:

    Det är olika regler i olika sammanhang. När man arbetar patientnära måste man ha kortärmat av hygienskäl (för att man lätt ska kunna tvätta sig och inte sprida smitta mellan patienter), men andra arbetsuppgifter kan ställa andra krav på skyddsutrustning. Att utföra arbete i ett behandlingsrum även om det inte är några patienter närvarande (till exempel att utföra mätningar på utrustning, vilket många sjukhusfysiker ägnar sig åt) räknas i dagsläget som patientnära arbete även om det inte finns några patienter närvarande, men det är bestämmelser som har ändrats över tid och kan nog också se olika ut på olika sjukhus.

    Vänliga hälsningar
    ANNA

    Och så ännu ett svar från en sjukhusfysiker: "Vi sjukhusfysiker har många möjliga arbetsplatser, men det vanligaste är i klinisk tjänst på ett sjukhus och då har vi på oss sk. "scrubs". dvs samma kläder som sjuksköterskor eller läkare har (byxor, tröja, rock från sjukhuset)."

    Hej igen, idag kom det svar från Kursrådet för sjukhusfysiker, som lyder:

    det finns inga speciella regler för just sjukhusfysiker, beror mycket på var man arbetar och inom vilken disciplin (röntgen, nuklearmedicin, MR eller strålterapi). Man följer den vanliga klädkoden för avdelningen/sjukhuset, denna kan variera över landet och med typ av sjukhus och arbetsuppgifter.

    Så här svarar några kollegor:

    Sjukhusfysiker kan välja vad vi vill ha för kläder. Vi kan ha privata kläder om vi har administrativa arbetsuppgifter och inte är i verksamheten utan sitter på kontoret. Om vi är i verksamheten bär vi de kläder som övrig personal bär. Det är kortärmat som gäller, det finns dock tröjor med längre ärm som man kan ha om man inte har patientkontakt (vid patientkontakt får man ta av sig den långärmade).

    Hoppas det var till hjälp.

    Mvh