Philippus

    Hej! Jag läser naturbruksprogrammet men har lagt till utökade kurser så att jag får samma behörighet som NATNAT. Om jag vill söka en utbildning som kräver bi2, Ke2, Fy2 och Ma4 - måste Ma2, Ma3, fy1 räknas in i jämföretalet (förutsatt att de ligger som utökad kurs och inte programfördjupning). Om inte - kan Ma5 räknas i jämförelsetalet istället för Ma4 för att inte behöva räkna Ma4 eller ska både Ma4 och Ma5(för merit) räknas isåfall? Vänligen//Philippa

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Philippa!
    enligt de gällande reglerna, räknar Antagning.se in i ditt jämförelsetal (snittbetyget) alla kurser som inte är U-kurser, alltså inte utökade kurser (förutom gymnasiearbete) + av de U-kurserna endast de som krävs för särskild behörighet eller ger dig meritpoäng.
    På ett yrkesprogram, t.ex NB är högre mattekurserna ej obligatoriska. De kan därför ligga som U-kurserna i examensbeviset. Om du söker till en universitetsutbildning där matte4 krävs för behörighet och du har matte 2, 3 och 4 som U-kurserna så kommer i så fall betygen i matte 2 och 3 inte räknas in, men betyget i matte4 kommer räknas in (på grund av att den kursen krävs för särskild behörighet).
    Om du även har godkänt betyg i matematik eller i matematik specialisering i ditt examensbevis, alltså godkänt betyg i en Högre kurs i samma ämne, då är min uppfattning den att betyget i matte 4 skulle i så fall räknas in ENDAST OM det skulle höja ditt snittbetyg, och i annat fall inte. Men matte4 betyget måste i så fall finnas som U-kurs. Som en vanlig kurs (ej U-kurs) kommer betyget i vilken kurs som helst (förutom gymnasiearbete) räknas in.
    Antagning.se räknar till de sökandes fördel. Om särskild behörighet kräver matte 4, så behöver man inte ha betyget i just matte4, utan kan ha betyget i en högre kurs i stället. Därför är min uppfattning den att i fall du har betygen i både matte 4 och matte5, så kommer betyget i matte5 räknas in i vilket fall (som U-kurs eller som vanlig kurs) - detta för att matte 5 ger dig meritpoäng. Däremot betyget i matte 4 som U-kurs skulle i så fall räknas in endast om det betyget är så pass högt att det höjer ditt jämförelsetal/snittbetyget. Jag svarar nu utifrån de svar vi tidigare har fått från Antagning.se
    Jobbar annars inte med antagning till universitetsutbildningar. Reserverar mig: reglerna eller deras tolkning kan ändras. Du kan också ställa din fråga till Antagning.se - där räknar de ut ditt meritvärde och det är deras tolkning av reglerna som gäller, oavsett vad ngn annan påstår.
     Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    • Philippus : Tack snälla för svar! Då verkar jag tänkt i rätt riktning.
    • Julia : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!