Gunilla

    Hej, Min son hade inte godkänt i tillräckligt många kurser för att få en godkänd gymnasieexamen och läser nu på Komvux för att komplettera. Han läste Samhällsvetenskapligt program. Bland de kurser han hade underkänt i var engelska 5 och engelska 6 samt religion 1 och religion 2. Han har precis klarat av engelska 5 och börjar strax med engelska 6. Är det möjligt att läsa engelska 7 istället för religion 1 och 2? Eller får han då inte en godkänd gymnasieexamen? Utöver ovanstående har han underkänt i ytterigare kurser motsvarande 200p (Lärande och utveckling samt Webbutveckling. Behövs dessa för godkänd examen? Var får han sitt examensbevis när han läst delar på gymnasieskola och delar på Komvux? MVH Gunilla

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gunilla,
    din son får ansöka om att få ut examensbevis från komvux. Betyget i idrott-och-hälsa1 får ej ingå i examensbevis från komvux. Det krävs 2400 poäng betygsatta och man kan ha max 150 poäng betygsatta med F, icke-godkänt. Givetvis är det bättre att inte ta in några F-betyg i sitt examensbevis.

    Från 1 juli 2021 är det friare vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux. Vill man att examensbevis ska ge grundläggande behörighet till högskolestudier, måste man bl.a ha godkända betyg i engelska 5 och 6. Minst en kurs i religionkunskap bör ingå, dock kan den ingå med F (alltså icke-godkänt betyg).
    F-betygen drar ner jämförelsetalet rätt så mycket, så vi avråder från att ta in F-betygen in i sitt examensbevis.
    Lärande och utveckling samt Webbutveckling är inte obligatoriska kurser, så han kan läsa andra kurser i stället.
    Det bästa är att göra planering mot examensbevis tillsammans med SYV, studie- och yrkesvägledare på komvux.