Linn
    Hejsan!

    Jag sökte till hösten 2017 mitt drömprogram Grafisk design och kommunikation, kandidatprogram, 180 p., på Linköpings universitet. Hamnade dessvärre som reserv 7 i min uralsgrupp (BII) efter de 2 urvalen. Blev självklart väldigt besviken då jag nu äntligen hittat vad jag vill plugga.
    Jag har dock nu bestämt mig för att öka mina chanser att komma in till hösten 2018 och behöver därför vägledning.

    Mitt meritvärde i urvalsgruppen BII (sökande med gymnasiebetyg med komplettering) var: 15,80 av max 22,50. De studenter som kom in på programmet i Urval 1 hade antagningpoäng på 17.30 och i Urval 2 var antagningpoängen 18.03. Jag ligger alltså för lågt.

    Jag har tänkt att skriva högskoleprovet i vår men vill även se till att öka mina chanser med hjälp utav att studera kurser på Komvux.
    Jag hade tänkt att studera 100 % från och med januari fram tills sista inlämningsdag utav betyg på antagning.se (21 juni) och vill nu ha hjälp med vilka kurser jag kan studera för att öka mina chanser och mina poäng.
    Jag har tänkt att jag ska läsa Engelska C (7) samt Svenska C (3) men har även hört att jag kan läsa så kallade områdesbehörighets kurser.

    För programmet Grafisk design och kommunikation skulle jag kunna läsa in kurser under Områdesbehörighet 4, vilket är extra värdefulla för just det programmet och jag undrar vilka kurser du/ni rekommenderar mig att läsa?

    Och/eller om du/ni har några andra tips för att öka mina chanser?
    Känns som att jag blir kastad fram och tillbaka mellan Komvux samt Linköpings universitet så jag hoppas på hjälp här. Vill ju så gärna komma in nästa höst!

    Tusen tack!

    Med vänliga hälsningar,
    Linn
    • Anna : du är 25 år och jag antar därför att du har ett SLUTBETYG, stämmer det? alltså inte Examensbevis, utan just SLUTBETYG? DET ÄR VIKTIGT ATT VETA FÖR ATT KUNNA GE SVAR.
    • : Jag har ett slutbetyg! Tog studenten 2011.
    • Anna : I så fall så får du meritpoäng för de områdeskurser som du REDAN HAR BETYG I - men inte för några nya kurser. Det är oerhört krångligt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,

    EFTERSOM DU "HAMNADE" I RESERV, DÅ ÄR DU REDAN BEHÖRIG till din högskoleutbildning.
    Vet du hur många MERITPOÄNG du har, dvs de där Extrapoängen som max kan uppgå till 2.5?

    Det är bra att du planerar att göra högskoleprovet.

    Ang. höja dina betyg - så råder jag dig ta dina betyg till SYV på komvux och göra en studieplanering.

    Utifrån de uppgifter som du gav - så är min bedömning att du vinner mest på att läsa eng 7 och det räcker att få E betyg. Med godkänt betyg i eng 7 får du i så fall full merit, max som man kan få inom meritpoängen - som är 2.5.

    Däremot kommer inte Svenska 3 spela någon roll då du behöver inte den för behörighet och den ger inte meritpoäng och kommer därför inte räknas in. Kunskaper är kanske bra att ha, men betyg i svenska 3 kommer inte hjälpa dig att komma in på högskola.

    Det är endast att få betyg i eng 7 och för övrigt höja betyg i de kurser som du har i ditt slutbetyg redan. Om du har någon IG-kurs i ditt slutbetyg, kan du kanske läsa en motsvarande kurs på komvux.

    Om du inte har någon IG-kurs, då tror jag mer på prövningar. Komvux brukar inte vilja ta in om man redan har godkända betyg. Komvux har inte resurser att köpa utbildning till dem som redan har godkända betyg. Du har rätt att söka men du kommer troligtvis få svar PLATSBRIST.

    Att läsa på heltid under vårterminen låter bra och studievana och kunskaper som du får hjälper dig säkert bl a under högskoleprovs-skrivningen. Men rent formellt, så behöver du för att höja ditt meritvärde få betyget i eng 7 (eller i Högre kurs i matte - sök kanske nästa kurs i matte också - på komvux;) - här kan du i så fall "slå 2 flugor i en smäll" - för det första så har du back-up... i fall du t.ex får tyvärr F i eng7 så kan du få godkänt i matten och med det uppnå max i merit i alla fall;
    och för det andra - mera kunskaper i matte ger högre chans att få högre resultat på högskoleprovet.
    Eng 7 och en mattekurs ger halvtidsstudietakt under en termin, om terminen är på 20 veckor. Vårterminen kan vara - på komvux - längre, t.ex 22 veckor. Om du läser endast de 2 kurser, eng7 och en mattekurs blir det exakt halvtid under 20 veckor. Läser man de på 22 v. är det lägre studietakt än halvtid och man har med det inte rätt till Studiemedel.
    Om du vill läsa på heltid
    1. ta reda på hur lång vårterminen är på komvux i din kommun
    2. sök eng 7 och en mattekurs /som är högre än den matten som du redan har godkänt betyg i/ + sök övriga kurser som du tycker är Roliga/Nyttiga för dig - kanske någon data-kurs... bl a. Detta för att du kommer inte få räkna in de "övriga betygen" in i ditt meritvärde, så det är "sak samma" vad det är för kurser, förutom eng 7 och matte, som du ska läsa. Men du behöver få godkända betyg i dem - om du tar Studiemedel och inte vill få problem med CSN.

    ang. meritpoäng för Moderna språk - enligt info på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/Meritpoang-slutbetyg-gy-2010-framat/

    får du som har Slutbetyg från 2011 - 0.5 i merit för steg 3 och 1.0 i merit för steg 4 /godkända betyg/ och så är det "stopp" sen, för att max i merit inom MODERNA SPRÅK är 1.5. Du behöver alltså inte ha betyg i moderna språk 5, för att det kommer inte att påverka ditt meritvärde /med ett undantag - om du t.ex får A  eller B i betyg i mod.språk 5 - då kommer Antagning.se räkna in det betyget pga det kommer att höja ditt meritvärde lite grand... men om du får betyget E eller D - då gör det ingen skillnad... C-betyg... kanske höjer lite-lite grand... inte mycket.../.

    Så, om du tror du kan få längst B betyg i Spanska 5, då är det lönt att satsa på den kursen.

    • : Hej Anna,
    • : Jag sitter och kikar på mina meritpoäng nu och jag har läst Spanska steg 3 + 4 samt Engelska B. Betyder det att jag endast har chans att läsa extra 0.5 meritpoäng?
    • Anna : För spanska 3 och 4 får du 1,5 i merit. Det är nog en bra idé att läsa eng 7 och få i så fall full merit, ja!
    • Anna : Det är ingen skillnad om du får E eller A betyg i eng 7 för att det betyget kommer ej räknas in i ditt jämförelsetal. Det är själva faktum att du har "godkänt betyg" i eng 7 som kommer spela roll.
    • : Ok, så jag får meritpoäng för både Spanska 5 (0.5) and spanska 4 (1.0) och inte endast att bara den högsta nivån räknas? Ja, engelska 7 ska jag definitivt läsa till!
    • : En fråga till, hur är det med Svenska C, räknas det som en meritpoängskurs eller ej?
    • Anna : Jag har nu utökat mitt tidigare svar till dig. Svenska C finns inte längre. Du kan inte läsa en kurs som inte finns. Svenska 3 finns, men betyg i den kommer inte påverka ditt meritvärde. Men kanske ändå bra att läsa, om du vill komma upp till heltid på komvux under vårterminen.
    • : Tusen tack för dina svar Anna! Guld värt verkligen!
    • Anna : Se till att du har läst alla utökningar av mitt svar. :) Gör högskoleprovet! Sök på komvux Eng 7, en "högre" mattekurs och Spanska 5 (om du tror du kan få lägst B-betyg i den) och ännu en eller 2 andra kurser, för att komma upp till heltid.
    • : Engelska 7 är jag redan anmäld till och den går mellan 8 januari - 18 mars, så jag tror det är 50 % takt. Min tanke var först att jag skulle läsa till Matte 3b men i och med att den ej är grundläggande behörighet för utbildningen jag tänkt söka, samt att jag haft svårt för matte b i skolan, så tänkte jag att det är bättre att satsa på Engelskan och få meritpoängen där då det är ett ämne jag har lätt för. Ok, då vet jag hur det ligger till med svenska 3, dock kan det vara ett alternativ att läsa ändå då den ligger som områdesbehörighetskurs för utbildningen. Eller tänker jag rätt?
    • Anna : Det är bra att ha kunskaper i Svenska 3, men du kommer ej kunna höja ditt meritvärde - då "nya kurser" som svenska 3 är ej kan räknas in som Områdeskurser. Det är alltså om man redan har godkänt betyg i t.ex Svenska C som man får meritpoäng för den kurs som områdeskurs. Inga nya kurser ger meritpoäng som områdeskurser /och de gamla kurser finns inte sedan 30 juni 2016, över huvudet taget/. :(
    • : Ok, så om jag förstår det rätt går det ej att läsa in områdeskurser via komvux då kurserna ändrat namn/form sedan jag gick i gymnasiet? :( Så det finns alltså inga kurser jag kan läsa i nuläget för att öka mina chanser? Just förutom att satsa på meritpoängen, högskoleprovet och försöka få göra prövningar i kurser jag redan har betyg i? Det finns möjligtvis inga nya områdeskurser?
    • : Spanska steg 5 är nog dessvärre ingen möjlighet, då jag tog studenten 2011 och glömt det mesta från tidigare kurser.
    • Anna : Nej, det finns tyvärr inte några "nya områdeskurser". Det finns sedan 1 juli 2016 endast möjlighet att läsa de Nya kurser; och nya kurser ger inom meritpoäng enligt "områdeskurser". Och om du genom eng 7 uppnår max i merit - då kan du ändå inte få mer merit. :) Jag tror du har uppfattat det helt rätt. Prata med SYV på komvux i din kommun. Jag tror inte det finns ngt. mer att göra men ... men... alltid finns det en chans att någon kan komma på ngt. nytt "kreativ lösning". Men jag tror att din bästa chans är genom högskoleprovet. Men om du samtidigt läser på komvux så höjer du chans att få högre resultat på högskoleprovet!
    • : Okej, attans! Tänkte att plugga ett par områdeskurser kunde ha varit min räddning. Men då får jag helt enkelt ta kontakt med Komvux angående prövningar. Yes, ska definitivt skriva högskoleprovet nu när mina chanser att öka på mitt betyg ändrades. Tack snälla för svar och all hjälp! :)
    • Anna : Lycka till! Vi håller tummarna!
    Läs alla kommentarer