Rasmus

    Hej! Går det att läsa till lärare utan att gå ett program och vilka kurser är i så fall godtagbara för KPU? Jag skulle vilja läsa till lärare på distans och helst utan träffar på 50% studietakt då jag inte har för avsikt att gå ner i arbetstid på mitt nuvarande arbete. Om det tar 10 eller 20 år må så va men är det ens möjligt? Som jag förstår det ska man ha läst 90HP i ett skolämne men vilka kurser räknas dit? Som jag förstår det verkar det vara de kurser som ingår i lärarprogrammen och som man inte kan söka vilket blir ett stort moment 22. Min gissning är att varje fall bedöms och valideras individuellt men finns det några "säkra" kurser som man vet godtagits? Det vore olyckligt att läsa 90HP som inte godtas. Ett tips på dessa kurser/ämnen vore tacksamt eller ett tips på var jag kan vända mig för att ta reda på detta.

    • Julia :

      Är det lärare i Bild du vill bli? I så fall är det följande lärosätena som har i Sverige examinationsrätt för gymnasielärare* i Bild: Göteborgs Universitet; Högskolan Dalarna; Konstfack; Linnéuniversitetet; Umeå Universitet och Malmö Universitet.
      * - gymnasielärare är behörig att i samma ämne undervisa även på högstadiet. Vänd dig i så fall till de lärosätena som jag nämner ovan.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rasmus; kort svar på din fråga är - Boka tid hos studievägledare på lärarhögskolan.

    Ett längre svar innehåller "varning" för att uppbyggnad av lärarutbildningar kan ändras inom några år - och att KPU kan "försvinna" och ersättas av "ngt. annat", men vi vet ännu inte med vad.
    Det kan inte ges några garantier i andra fall än om i fall du kommer in på ett Program (inom programmet ges platsgaranti på kurserna och programmet kommer också anpassas till de förändrade kraven, om det blir någon förändring).
    Du kan alltså, läsa "i onödan" kan man säga, utan att kunna ta ut lärarexamen ...

    Annars, så finns det kurser på distans utan träffar som du kan läsa på halv-fart, ex. lnu.se/kurs/svenska-som-andrasprak

    Den (länk ovan) kommer du att läsa under 2 terminer eftersom det är på 50% studietakt; sedan gäller det att försöka hitta fortsättningskurs (om ett år) som också den går på distans utan träffar och på halvtid och efter det ännu en kurs i samma ämne (Svenska som andraspråk) - så detta läser du i så fall i tre år (om du hittar vilka fortsättningskurser du vill söka, om de kommer då att erbjudas - vilket man idag inte vet... och sedan gäller det att hitta KPU; det är inte alls säkert att det kommer finnas KPU på halvtid på distans; det är möjligt att endast heltid bundet KPU kommer erbjudas - vad ska du göra då? Och att komma in på KPU med endast ett undervisningsämne kanske inte kommer att gå).
    KPU prioriterar sökande som ska bli behöriga i flera ämnen.

    du.se/sv/Utbildning/Program/yrkeslarare - Yrkeslärarprogrammet på halvtid distans men med träffar.

    Det är tufft att jobba heltid och läsa på halvtid. Kostnader för kurslitteratur tillkommer; det är inte helt gratis att läsa på högskolenivå... om du läser till lärare på halvtid, kommer det ta minst 6 år, troligtvis längre tid. Och då blir du behörig i Ett ämne. Med ett undervisningsämne är det mycket svårt (kanske omöjligt) att få heltidsjobb som lärare.

    Gymnasielärare undervisar vanligtvis i 2 ämnen och Högstadielärare/grundskolelärare - i 3 ämnen.
    Utbildning till grundskolelärare varar oftast 4,5 år på heltid
    och till gymnasielärare 5 år eller 5.5 år på heltid.
    Detta innebär att du troligtvis behöver läsa - på halvtid - i 10 år... och jobba samtidigt; det är mycket tufft.