Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    val av utbildning bör helst ske utifrån dina intressen och inte endast på grund av att man kan komma in på en viss utbildning. Vad gör du om du kommer in på en utbildning som inte intresserar dig, över huvudet taget?
    Med det sagt, så finns det program på grundnivå på de svenska lärosäten som "dras" med tomma platser (på grund av för få behöriga sökande).
    Antagningsgränserna förändras, dock, och den tidigare antagningsstatistiken visar hur det blev "då". Hur det blir framöver är det ingen som vet.
    Vilka yrken intresserar dig? Måste du nödvändigtvis läsa på högskolenivå (på en högskola eller på ett universitet)? Det finns många olika utbildningsformer där utbildningarna finns (eftergymnasiala utbildningar). Exempelvis finns det eftergymnasiala utbildningar inom Yrkeshögskola, KKU och även hos privata utbildningsanordnare/skolor. Resultat från högskoleprovet spelar roll vid ansökan till just högskole-universitetsutbildningar men inte till utbildningar inom andra skolformer.
    Jag vill råda dig titta på många olika yrken. På www.framtid.se finner du presentationer av över 2.ooo olika yrken.

    Studie- och yrkesvägledare