Dalya

    Hej! Jag känner mig ganska begränsad i vad jag kan gå på universitetet. Jag har 17,44 i meritvärde vilket räknas som ''ett bra meritvärde'' men samtidigt känner jag inte att jag kan komma in på något? Allt jag har sett är 18 eller 19 osv. (Generalisering, men allmänt ligger det på den nivån.) Jag vill ju jätte gärna gå på psykologprogrammet men den drömmen har jag börjat ge upp på på grund av meritvärdet de kräver. Jag vill bara ha lite tips om vilka program jag skulle kunna gå på? Jag är intresserad av internationella relationer och utrikespolitik. Jag läser också naturkunskap 2 just nu i komvux så om jag klarar det kan jag också vara behörig till andra program som har nk2 som behörighetskrav. Förutom det skulle jag faktiskt vilja flytta till ett annat land när det är möjligt så vad behöver jag tänka på då? Alternativt om jag pluggar utomlands och kommer tillbaka till Sverige för jobb, vad bör jag tänka på där?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, kika på yrke/psykologilarare om du kan tänka dig bli lärare i psykologi. Och på psykologisk-coach om du kan tänka dig bli ngt annat inom psykologi-ämnet än just psykolog.
    Om du läser utomlands och vill sedan jobba i Sverige kan kompletteringar krävas i form av kurser och/eller praktik, om du vill jobba inom ngt av de yrken som kräver legitimation. I andra fall är det arbetsgivare som bestämmer och olika arbetsgivare kan tänka olika.

    Gör högskoleprovet
    Med högt resultat på HP kan man komma in på en högskoleutb.även med lägre betyg/meritvärde.

    Studie- och yrkesvägledare