SYV
    Hej, vilka skolor erbjuder sommarskola -svenska- i Stockholm? Vi har läst att Blackebergsgymnasiet erbjudet matte, engelska och SVA men inte svenska. Vi har också läst om att Botkyrka och andra kommuner gör det men våra elever går/bor i Bromma -Stockholms stad.
    • Anna : Är det på grundskolan eller gymnasiet?
    • SYV : Hej Anna, det är för elever som går i åk 9 -grundskola.
    • Anna : Har ni frågat på elevens skola? Vad fick ni för svar?
    • SYV : Elevens skola erbjuder inte det och därför letade vi efter en annan skola där man kan höja sitt betyg i svenska till ett E.
    • Anna : Fråga på utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är folkbokförd.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    I första hand frågar man på elevens skola eller på utbildningsförvaltningen i elevens Folkbokföringskommun ... att en sommar skola ”finns” betyder inte alltid att just den eleven får delta.

    Sommarskola är tyvärr inte en allmän rättighet - skolorna kan söka bidrag för att kunna erbjuda sommarskola. Antal platser är ofta begränsat; urval görs. Ofta är det lärare som anmäler elever till sommarskolan och inte elever eller föräldrar; kan ickså vara så att det är Rektor som anmäler till sommarskola.