Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32237 frågor besvarade.
Vilka vägar finns om man vill professera i Engelska?
7Poäng
Tobias
Jag går mitt första år på teknikprogrammet på gymnasiet och kommer läsa engelska 7 i trean. Mina betyg och intresse i språket är mycket goda.
Min fråga är vilka kvalifikationer som krävs för att erhålla en plats som professor i engelska på ett universitet. Vilka högskoleprogram finns och vilka gymnasiekurser vill de ha? Kan det vara en bra idea att läsa utomlands?
Finns det liknande arbeten inom exempelvis lingvistik med engelska som inriktning? Vad kan en professor förvänta sig lönemässigt? Vilken magnitud skulle studierna ha, det vill säga: skulle de vara tunga eller väldigt tunga?
Jag ber om ursäkt för de många och sporadiskt ställda frågorna. Tack på förhand och svara gärna på hur många eller hur få du vill!
Hej Tobias! Så roligt att du är intresserad i språk och är duktig på engelska! För att "jobba med engelska" måste man givetvis kunna engelska mycket-mycket bra (så bra "som möjligt")! :) Engelska används som "verktyg" inom många yrken, där huvudsysselsättning är en annan än att just "syssla med engelska" och därför finns det ett mycket stort behov av att lära sig engelska och då behövs det Lärare som kan undervisa.
I Sverige är ordet "professor" i första hand en Titel på en befattning inom högskoleväsendet, det är alltså Högskolelärare som fick anställning som just "professor" (de tjänsterna är få och mycket eftertraktade); ofta studerar man i många år och även forskar en hel del innan man kan få en chans att få professors-tjänst; finns inga som helst garantier att ens möjlighet att söka en sådan tjänst kommer att uppenbara sig. Tjänsterna är, som sagt, få och när de är upptagna, måste man vänta på att ngn går i pension och så annonseras tjänsten (om den inte "dras tillbaka" pga resursbrist)... men om du menar Lärare i engelska t.ex på gymnasiet eller på en folkhögskola eller på komvux - då är det betydligt lättare att svara ang. arbetsmöjligheter: de är goda och prognosen är att de förblir goda även i framtiden. Kika gärna på framtid.se/yrke/spraklarare Det är en fördel att ha engelska som modersmål (men det kan man inte bestämma sig för, utan att det är "som det är") - detta skriver jag för att uppmärksamma dig på att om du konkurrerar om en eftertraktad tjänst mot en person som har engelska som modersmål, så kanske du - av den anledning - förlorar (lärare i språk som har det språket som sitt modersmål kan många ggr prioriteras vid anställning). Läs så mycket engelska du kan. inom gymnasiet finns det Eng 5, 6 och 7. Och 5 och 6 är obligatoriska kurser på de högskoleförberedande gymnasieprogrammen, Eng7 är inte en obligatorisk kurs. Om din skola ger möjlighet att läsa engelska 7, välj läsa den kursen. Vad du ska läsa efter gymnasiet kanske du inte behöver bestämma dig för just nu. Det är nästan 2 år kvar innan du kan göra ansökan till eftergymnasiala studier och den utbildning du ska gå kanske ännu inte ens finns (utbildningsutbud förändras ju också ibland).
Jag ser att du läser på teknikprogrammet som fick mig att tänka på följande: kanske vill du satsa på att jobba med att översätta tekniska texter (bl.a instruktioner för användandet av teknisk utrustning) mellan engelska och svenska? För det behöver man goda kunskaper i de båda språken + goda kunskaper även i teknik!
För att undervisa på universitet måste man ha högskoleutbildning och dessutom får man antingen bli doktorand (de oftast jobbar som assistenter på kurser) eller blivande doktor i filolog. Det är en lång väg för att få en chans att bli en professor.
Lektor behöver inte vara professor men det är åtminstone docent grad som krävs.
Man kan börja med söka utbildning t.ex på Göteborgs Universitet, vid Institution för språk och litteratur
Vad det gäller lön, det är individuell avtalat, men man kan förvänta något mellan 40-60 tusen SEK i månaden. Och arbetstid oftast är delad mellan forskning och undervisning, det är ovanlig att någon är 100 % lector utan förskningsuppdrag.
Här är exempel av vad som står på jobbsökande portalen, var god se nedan:
Universitetslektor i engelska
Diarienummer:
PAR 2020/672
Arbetsform:
Tidsbegränsad anställning
Placering:
Institution för språk och litteraturer
Sista ansökningsdag:
2020-06-03
Ämnesbeskrivning
Ämnet engelska är språkvetenskapligt och litteraturvetenskapligt orienterat med examensrättigheter på alla nivåer inklusive utbildning på forskarnivå. Förutom fristående kurser ingår ämnet i Översättarprogrammet, Internationella språkprogrammet och Språk och interkulturell kommunikation samt Ämneslärarprogrammet och Ekonomprogrammet. Ämnet ger både campuskurser och nätbaserade kurser och satsar på att bygga ut nätbaserad undervisning och blended learning inom campuskurserna. Forskningen inom engelska bedrivs inom språkvetenskap, litteraturvetenskap och språkdidaktik.
Arbetsuppgifter
Anställningen omfattar undervisning, handledning och bedömning inom ämnet engelska på grundnivå och avancerad nivå, främst på kurser inom Ämneslärarprogrammet men också inom fristående kurs, såväl på campus som på nät. Även uppgifter av administrativ art kan ingå, inklusive kursansvar. Den sökande förväntas bidra till hela institutionens verksamhet, vilket även kan innebära undervisning inom ämnesövergripande kurser.
Behörighet
Behörighet för anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning. För att komma ifråga för anställningen ska den sökande ha avlagt doktorsexamen i engelska eller i annat ämne som arbetsgivaren bedömer relevant.
Bedömningsgrund
Bedömningsgrunder vid anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning.
För att komma ifråga för anställningen ska den sökande ha avlagt doktorsexamen inom ämnet engelska eller annat för anställningen relevant ämnesområde. I urvalsprocessen kommer särskilt att beaktas dokumenterade meriter inom följande områden:
Pedagogiska meriter, visade genom dokumenterad erfarenhet av planering och genomförande av utbildning, inklusive handledning och examination (kursvärderingar är önskvärda),
Vetenskapliga meriter, vilka kommer att bedömas i relation till graden av originalitet och internationell förankring,
Erfarenhet av undervisning inom ämneslärarutbildningen, inkl. erfarenhet av besök och bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU-kurser),
Ledning och administrering av undervisning (t. ex. kursansvar och koordinering av kurser),
Förmåga att använda svenska i tal och skrift på modersmålsnivå.
Egen lärarutbildning (svensk lärarexamen) och högskolepedagogisk utbildning är meriterande.
Intervju och referenstagning kan också komma att utgöra grund för bedömning.
Anställning
Anställningsform: Vikariat längst t.o.m. 2021-08-31 eller tills ordinarie befattningsinnehavare är åter i full tjänst Omfattning: 75 % Placering: Institutionen för språk och litteraturer, Göteborg Tillträde: 2020-08-15
Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. För anvisningar för läraranställningar hänvisas sökande till Humanistiska fakultetens: https://medarbetarportalen.gu.se/digitalAssets/1685/1685190_anvisningar-ovrig-larare-ansokan-180314.pdf. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Vid eventuella vetenskapliga publikationer, skrifter och liknande som inte kan bifogas ansökan digitalt ska skickas till: [email protected].
Vi ser gärna att din ansökan är skriven på engelska då den kan komma att granskas av internationella sakkunniga med engelska som arbetsspråk.
Notera att följande dokument ska bifogas ansökan (PDF-format): Doktorsexamensbevis Doktorsavhandling Eventuella läromedel Max 10 vetenskapliga skrifter i fulltext som sökande särskilt önskar åberopa Fullständiga meritportföljer för alla angivna områden Förteckning över examina och anställningar Förteckning över vetenskapliga, pedagogiska, lednings- och administrativa meriter.
Med titeln adjunkt menar man i Sverige en lärare i teoretiska ämnen på högstadiet och på gymnasiet, med relevant utbildning inom aktuellt ämne och pedagogik (tex ämneslärarexamen om minst 180 hp). Titeln adjunkt är dock på väg att försvinna från skolan i Sverige.
En lektor i svenska skolan är legitimerad lärare som också har avlagt en examen på forskarnivå (licentiat- eller doktorsexamen) och som under minst fyra års tjänstgöring arbetat som lärare i skolväsendet och under den tiden visat pedagogisk skicklighet.
Förstelärare är en annan titel i Sverige som betyder att en person är legitimerad lärare och arbetat i minst fyra år och visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och har ett starkt intresse för att utveckla undervisningen. (Se även ”karriärtjänster”.)
Hej! vi fick idag svar från Örebro Universitet. Var god läs nedan:
För att bli lektor i engelska är vägen till att försöka bli lärare på högskolenivå, i Sverige:
· grundutbildning på högskolenivå (t.ex kandidatprogrammet, 3 år på heltid)
· sedan utbildning på avancerad nivå: masterprogram, 2 år på heltid eller magisterprogram, 1 år på heltid
· söka doktorandtjänst och skriva doktorsavhandling
· försvara sin doktorsavhandling (som också kan bli underkänd, tyvärr)
· försöka publicera artiklar i vetenskapliga magasin (i hela världen, inte bara i Sverige) bevaka om några jobb som högskolelärare/universitetslektor utlyses (helst ska man söka dem i hela världen).
Jag har alltid velat jobba som socionom eller med ungdomar som behöver hjälp, kanske på behandlingshem eller liknande, saken är dock att jag har jättesvårt för matte. Klarade knappt matte 1b i skolan och försöker läsa upp 2b nu via komvux...
Julia: :
Hejsan,jag vill tipsa om Matteboken.se en sida där alla kurser är upplagda för repetition och för självstudier; Matematik 2 finner du på matteboken.se/lektioner/matte-2 och det är gratis... Läs hela svaret
Hej .
Det är så att jag går i 9an nu och vet absolut inte vad jag vill välja på gymnasiet..
jag hade tänkt väldigt mycket och ville bli bland annat läkare,tandläkare,domare och ekonom.. men grejen är att jag är väldigt dålig på matte och skulle aldrig klara av matte3 eller mattte 4. då det är...
Mikael: :
Hej Sarah!
Att inte välja Naturvetenskapsprogrammet eller Ekonomi om du upplever att matte är svårt, är väldigt klokt beslut.
Du frågar vad du kan jobba som om du väljer HT, inriktning turism&resor... Läs hela svaret
Jag har nyligen gått om ekonomiprogrammet och precis börjat naturvetenskap programmet och det går inte så bra, jag vet inte vad jag vill göra i framtiden och därför känns det som att jag bara går om och om igen på gymnasiet. Jag gillar inte skolan men vill ändå ha en bra grund, något lätt som...
Anna: :
Hej Lillian!
Tråkigt att du inte trivs i skolan.
Om du "hatar" matte, som du skriver, så är Naturvetenskapsprogrammet det minst passande alternativet (ihop med Teknikprogrammet) - för att där är det mest matte av... Läs hela svaret
Hej! Jag vet inte riktigt om jag ska välja samhäll med media eller en estet med media inritking. Hörde att arbetslöseheten inom det estetiska ämnena är hög så funderar om jag ska ta samhäll ist. Problemet är att jag har svårt för matte och vet inte om jag skulle klara av det så särskilt bra på...
Mikael: :
Hej Nova!
Om du är oroligt för matte, prata med din mattelärare.
Din mattelärare känner dig och din förmåga inom matte och känner också till vilka kurser som läses på... Läs hela svaret
Hej, jag är en tjej på 15 år som inte har bestämt sig ännu vilken linje jag ska välja. Jag tycker verkligen om svenska och hk (hemkunskap) men jag tycker mindre om No och matte. Matte är min störta svaghet inom skolan, har dyskalkyli vilket gör det väldigt svårt för mig. Jag har F i matte och...
Anna: :
Hej Josefin!
Ingen test kan till 100% ge dig svar på vad som är bäst för dig, test kan ge en "fingervisning" och pusha dig i rätt riktning.
Att du fick resultat som inte stämmer är också - konstigt nog - bra, för då vet du vad som... Läs hela svaret
Hej jag vill bli brandman och jag går i 8:an och har svårigheter för matte jag undrar om det är fortfarande möjligt att söka till brandman med f i matte
Anna: :
Hej Filip!
för att bli Brandman bör man läsa en eftergymnasial utbildning Skydd mot olyckor.
För den utbildningen måste du få gymnasieexamen och där är Matte 1 - en obligatorisk kurs i vilken man... Läs hela svaret
Hej,
Jag läser Sam beteende och har valt till matte 3b. Jag känner redan nu att kursen är alldeles för svår för mig och jag är nästan helt säker att jag inte kommer klara den. Jag funderar då på om jag ska hoppa av men mina vänner säger att det inte är värt det eftersom man behöver det för att...
Anna: :
Hej Emma,
Om du läser utökade kurser, läser du på mer än heltid.
Det är inte så lätt att läsa på mer än heltid och vi rekommenderar inte göra det.
Matte 3 krävs för behörighet till några högskoleutbildningar - t.ex. om man vill läsa... Läs hela svaret
Hej jag skriver till er eftersom jag har en fråga. Jag gick ut med A och B i nästan alla ämnen, några C och matte D. Jag tror att jag enkelt kan höja upp det mesta till A förutom matten där jag är rädd för att få ett E om jag har tur. Men nu kommer frågan, jag vill plugga juridik efter...
Anna: :
Hej!
Du skriver att det är "såklart ingen annans än mitt fel att jag suger på matte"... men det kan finnas olika orsaker till varför du har svårt för matte. Om du t.ex. har dyskalkyli så är det medfött och kan inte vara ditt... Läs hela svaret