Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32009 frågor besvarade.
Vilka vägar finns om man vill professera i Engelska?
7Poäng
Tobias
Jag går mitt första år på teknikprogrammet på gymnasiet och kommer läsa engelska 7 i trean. Mina betyg och intresse i språket är mycket goda.
Min fråga är vilka kvalifikationer som krävs för att erhålla en plats som professor i engelska på ett universitet. Vilka högskoleprogram finns och vilka gymnasiekurser vill de ha? Kan det vara en bra idea att läsa utomlands?
Finns det liknande arbeten inom exempelvis lingvistik med engelska som inriktning? Vad kan en professor förvänta sig lönemässigt? Vilken magnitud skulle studierna ha, det vill säga: skulle de vara tunga eller väldigt tunga?
Jag ber om ursäkt för de många och sporadiskt ställda frågorna. Tack på förhand och svara gärna på hur många eller hur få du vill!
Hej Tobias! Så roligt att du är intresserad i språk och är duktig på engelska! För att "jobba med engelska" måste man givetvis kunna engelska mycket-mycket bra (så bra "som möjligt")! :) Engelska används som "verktyg" inom många yrken, där huvudsysselsättning är en annan än att just "syssla med engelska" och därför finns det ett mycket stort behov av att lära sig engelska och då behövs det Lärare som kan undervisa.
I Sverige är ordet "professor" i första hand en Titel på en befattning inom högskoleväsendet, det är alltså Högskolelärare som fick anställning som just "professor" (de tjänsterna är få och mycket eftertraktade); ofta studerar man i många år och även forskar en hel del innan man kan få en chans att få professors-tjänst; finns inga som helst garantier att ens möjlighet att söka en sådan tjänst kommer att uppenbara sig. Tjänsterna är, som sagt, få och när de är upptagna, måste man vänta på att ngn går i pension och så annonseras tjänsten (om den inte "dras tillbaka" pga resursbrist)... men om du menar Lärare i engelska t.ex på gymnasiet eller på en folkhögskola eller på komvux - då är det betydligt lättare att svara ang. arbetsmöjligheter: de är goda och prognosen är att de förblir goda även i framtiden. Kika gärna på framtid.se/yrke/spraklarare Det är en fördel att ha engelska som modersmål (men det kan man inte bestämma sig för, utan att det är "som det är") - detta skriver jag för att uppmärksamma dig på att om du konkurrerar om en eftertraktad tjänst mot en person som har engelska som modersmål, så kanske du - av den anledning - förlorar (lärare i språk som har det språket som sitt modersmål kan många ggr prioriteras vid anställning). Läs så mycket engelska du kan. inom gymnasiet finns det Eng 5, 6 och 7. Och 5 och 6 är obligatoriska kurser på de högskoleförberedande gymnasieprogrammen, Eng7 är inte en obligatorisk kurs. Om din skola ger möjlighet att läsa engelska 7, välj läsa den kursen. Vad du ska läsa efter gymnasiet kanske du inte behöver bestämma dig för just nu. Det är nästan 2 år kvar innan du kan göra ansökan till eftergymnasiala studier och den utbildning du ska gå kanske ännu inte ens finns (utbildningsutbud förändras ju också ibland).
Jag ser att du läser på teknikprogrammet som fick mig att tänka på följande: kanske vill du satsa på att jobba med att översätta tekniska texter (bl.a instruktioner för användandet av teknisk utrustning) mellan engelska och svenska? För det behöver man goda kunskaper i de båda språken + goda kunskaper även i teknik!
För att undervisa på universitet måste man ha högskoleutbildning och dessutom får man antingen bli doktorand (de oftast jobbar som assistenter på kurser) eller blivande doktor i filolog. Det är en lång väg för att få en chans att bli en professor.
Lektor behöver inte vara professor men det är åtminstone docent grad som krävs.
Man kan börja med söka utbildning t.ex på Göteborgs Universitet, vid Institution för språk och litteratur
Vad det gäller lön, det är individuell avtalat, men man kan förvänta något mellan 40-60 tusen SEK i månaden. Och arbetstid oftast är delad mellan forskning och undervisning, det är ovanlig att någon är 100 % lector utan förskningsuppdrag.
Här är exempel av vad som står på jobbsökande portalen, var god se nedan:
Universitetslektor i engelska
Diarienummer:
PAR 2020/672
Arbetsform:
Tidsbegränsad anställning
Placering:
Institution för språk och litteraturer
Sista ansökningsdag:
2020-06-03
Ämnesbeskrivning
Ämnet engelska är språkvetenskapligt och litteraturvetenskapligt orienterat med examensrättigheter på alla nivåer inklusive utbildning på forskarnivå. Förutom fristående kurser ingår ämnet i Översättarprogrammet, Internationella språkprogrammet och Språk och interkulturell kommunikation samt Ämneslärarprogrammet och Ekonomprogrammet. Ämnet ger både campuskurser och nätbaserade kurser och satsar på att bygga ut nätbaserad undervisning och blended learning inom campuskurserna. Forskningen inom engelska bedrivs inom språkvetenskap, litteraturvetenskap och språkdidaktik.
Arbetsuppgifter
Anställningen omfattar undervisning, handledning och bedömning inom ämnet engelska på grundnivå och avancerad nivå, främst på kurser inom Ämneslärarprogrammet men också inom fristående kurs, såväl på campus som på nät. Även uppgifter av administrativ art kan ingå, inklusive kursansvar. Den sökande förväntas bidra till hela institutionens verksamhet, vilket även kan innebära undervisning inom ämnesövergripande kurser.
Behörighet
Behörighet för anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning. För att komma ifråga för anställningen ska den sökande ha avlagt doktorsexamen i engelska eller i annat ämne som arbetsgivaren bedömer relevant.
Bedömningsgrund
Bedömningsgrunder vid anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning.
För att komma ifråga för anställningen ska den sökande ha avlagt doktorsexamen inom ämnet engelska eller annat för anställningen relevant ämnesområde. I urvalsprocessen kommer särskilt att beaktas dokumenterade meriter inom följande områden:
Pedagogiska meriter, visade genom dokumenterad erfarenhet av planering och genomförande av utbildning, inklusive handledning och examination (kursvärderingar är önskvärda),
Vetenskapliga meriter, vilka kommer att bedömas i relation till graden av originalitet och internationell förankring,
Erfarenhet av undervisning inom ämneslärarutbildningen, inkl. erfarenhet av besök och bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU-kurser),
Ledning och administrering av undervisning (t. ex. kursansvar och koordinering av kurser),
Förmåga att använda svenska i tal och skrift på modersmålsnivå.
Egen lärarutbildning (svensk lärarexamen) och högskolepedagogisk utbildning är meriterande.
Intervju och referenstagning kan också komma att utgöra grund för bedömning.
Anställning
Anställningsform: Vikariat längst t.o.m. 2021-08-31 eller tills ordinarie befattningsinnehavare är åter i full tjänst Omfattning: 75 % Placering: Institutionen för språk och litteraturer, Göteborg Tillträde: 2020-08-15
Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. För anvisningar för läraranställningar hänvisas sökande till Humanistiska fakultetens: https://medarbetarportalen.gu.se/digitalAssets/1685/1685190_anvisningar-ovrig-larare-ansokan-180314.pdf. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Vid eventuella vetenskapliga publikationer, skrifter och liknande som inte kan bifogas ansökan digitalt ska skickas till: [email protected].
Vi ser gärna att din ansökan är skriven på engelska då den kan komma att granskas av internationella sakkunniga med engelska som arbetsspråk.
Notera att följande dokument ska bifogas ansökan (PDF-format): Doktorsexamensbevis Doktorsavhandling Eventuella läromedel Max 10 vetenskapliga skrifter i fulltext som sökande särskilt önskar åberopa Fullständiga meritportföljer för alla angivna områden Förteckning över examina och anställningar Förteckning över vetenskapliga, pedagogiska, lednings- och administrativa meriter.
Med titeln adjunkt menar man i Sverige en lärare i teoretiska ämnen på högstadiet och på gymnasiet, med relevant utbildning inom aktuellt ämne och pedagogik (tex ämneslärarexamen om minst 180 hp). Titeln adjunkt är dock på väg att försvinna från skolan i Sverige.
En lektor i svenska skolan är legitimerad lärare som också har avlagt en examen på forskarnivå (licentiat- eller doktorsexamen) och som under minst fyra års tjänstgöring arbetat som lärare i skolväsendet och under den tiden visat pedagogisk skicklighet.
Förstelärare är en annan titel i Sverige som betyder att en person är legitimerad lärare och arbetat i minst fyra år och visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och har ett starkt intresse för att utveckla undervisningen. (Se även ”karriärtjänster”.)
Hej! vi fick idag svar från Örebro Universitet. Var god läs nedan:
För att bli lektor i engelska är vägen till att försöka bli lärare på högskolenivå, i Sverige:
· grundutbildning på högskolenivå (t.ex kandidatprogrammet, 3 år på heltid)
· sedan utbildning på avancerad nivå: masterprogram, 2 år på heltid eller magisterprogram, 1 år på heltid
· söka doktorandtjänst och skriva doktorsavhandling
· försvara sin doktorsavhandling (som också kan bli underkänd, tyvärr)
· försöka publicera artiklar i vetenskapliga magasin (i hela världen, inte bara i Sverige) bevaka om några jobb som högskolelärare/universitetslektor utlyses (helst ska man söka dem i hela världen).
Hej!
Jag och min kompis tänkte börja i samma gymnasieskola och vi är nästan helt säkra på att vi kommer in. Vi vill verkligen gå i samma klass men det finns två natur-natur klasser.
Finns det något man kan göra för att hamna i samma klass?
Mvh. Emma
Liselotte: :
Hej Emma,det finns inte riktigt några regler om hur man "hamnar" i samma klass... Det är mycket möjligt att ni kommer att hamna i samma klass. Ni kan vänta och se... chansen att hamna i samma klass ökar om ni... Läs hela svaret
Hej SYV! Jag började första ring på Viktor Rydberg Odenplan för drygt en och en halv månad sedan. Men sedan dag ett har jag inte trivts i min klass. Problemet är inte att folk i min klass är otrevliga mot mig utan jag känner att jag inte passar in eller kan/vill prata och få kontakt med dom. Jag...
Milla : :
Hej Parnian,
jag har råd till dig att du frågar om du kan PROVGÅ i den nya klassen under en tid - minst en dag, kanske flera dagar... innan du bestämmer dig.
Hälsningar
Milla SYV
Hej! Jag och en kompis funderar på att söka in till samma program på Malmö högskola, kommer vi gå i samma klass/ha föreläsningar tillsammans? Vi vill nämligen starta eget tillsammans (det som programmet handlar om), därför är det viktigt för oss att vi hamnar tillsammans.
Daniel: :
hej Magdalena,
jag tror inte att ni på förhand kan göra någonting för att försäkra er om att hamna i samma "klass". :)
Du/ni kan kontakta utbildningsansvariga och fråga hur uppdelningen i... Läs hela svaret
Har alla samma moderna språk i sin klass? Alltså om jag har franska och min vän har spanska, kan vi ändå hamna i samma klass? Eller går alla franska elever i samma klass?
Anna: :
hej Wilma,
jag antar att du menar - på gymnasiet - om du och din vän kan gå i samma klass om vi ska läsa Olika moderna språk på gymnasiet. Om du menar så som jag tror så... Läs hela svaret
Hej!
vet ej om ni har möjlighet att svara på denna fråga med jag undrar om klassfotot är obligatoriskt att ta? det vill säga är jag tvungen att ta en bild med klassen om jag inte vill, men har liksom inget emot att ta enskilt. jag går på gymnasiet
Anna: :
Hej Amoola,
den frågan som du ställer har vi inte fått förut.
Jag tänker så här - det finns personer som inte får visas på bild, och t o m lever under "pseudonym", dvs... Läs hela svaret
Jag ska börja i gymnasiet nästa onsdag och är rädd att jag inte kommer hamna i samma klass som min kompis. Vi gick ju i grundskolan tillsammmans och nu är jag rädd att vi ska hamna i olika klasser. Hon är den enda kompisen jag har från grundskolan som ska börja i samma gymnasium som mig. Jag är...
Milla : :
Hej Elena!
Vilken gymnasieskola ska kom du in på? Är det samma program /och inriktning/ som din kompis kom in på också?
Hur indelningen i klasser går på olika skolor är olika.... Läs hela svaret
Hej! Jag har en fråga om byte i klass till början av en ht-termin. Är det möjligt om jag får byta klass. Känner mig inte mobbad i min nuvarande klass utan att alla tjejer är väldigt elaka mot varandra och jag sitter typ fast där i mitten och bara kollar på. I den andra klassen har jag flera...
Anna: :
Hejsan,
det är tråkigt att du inte trivs i din klass.
Har du pratat med kurator på din skola?
Det är rektor på din skola som kan fatta beslut om att ändra fördelning i olika klasser. Du kan... Läs hela svaret
Nu är det så att man ska välja i-val och programfördjupning till årskurs 3 (TE). Jag valde Engelska 7 som i-val och sen fick jag också reda på att en kompis i NA valde Engelska 7, fast som programfördjupning. Vi går på samma våning och jag undrar om vi kan hamna i samma klass även om vi går på...
Mikael: :
Hej Patrick!
Engelska 7 är ju samma kurs, oavsett om man läser den som programfördjupande, som individuellt val eller som "utökad kurs".
Beroende på hur många som ska läsa den kursen nästa år, kan det bli en eller flera... Läs hela svaret
Hej!
En person i min klass har sökt samma linje på samma skola som mig, som första val. Problemet är det att jag verkligen inte gillar någon i min klass, antar att jag tröttnat på dem efter mer än 10 år tillsammans. Visserligen gör vi bara preliminära ansökningen nu men min fråga är att brukar...
Mikael: :
Hej Cornelia,
du har rätt när du skriver att det är nog omöjligt att svara på. För det första, så är det inte säkert att det blir flera klasser på ett program. Det kanske bara blir en klass. Du kan fråga det på skolan dit... Läs hela svaret
Hej! Jag och min kompis har valt samma program, teknik och eftersom det är 64 platser kommer det att bli två klasser. Kan jag och min kompis mejla om att få gå i samma klass? Vilken ska man vända sig till? Rektorn? Lärare? SYV? Tacksam för svar :)
Lena: :
Hejsan, det låter väl alldeles utmärkt och att mejla! Bra initiativ! Jag tycker ni skriver ett mejl och skickar orginalet till Syv med en kopia till t.ex., rektor, biträdande rektor och även till skoladministratör om det finns en sådan. /Lena, Syv