Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31955 frågor besvarade.
Vilka vägar finns om man vill professera i Engelska?
7Poäng
Tobias
Jag går mitt första år på teknikprogrammet på gymnasiet och kommer läsa engelska 7 i trean. Mina betyg och intresse i språket är mycket goda.
Min fråga är vilka kvalifikationer som krävs för att erhålla en plats som professor i engelska på ett universitet. Vilka högskoleprogram finns och vilka gymnasiekurser vill de ha? Kan det vara en bra idea att läsa utomlands?
Finns det liknande arbeten inom exempelvis lingvistik med engelska som inriktning? Vad kan en professor förvänta sig lönemässigt? Vilken magnitud skulle studierna ha, det vill säga: skulle de vara tunga eller väldigt tunga?
Jag ber om ursäkt för de många och sporadiskt ställda frågorna. Tack på förhand och svara gärna på hur många eller hur få du vill!
Hej Tobias! Så roligt att du är intresserad i språk och är duktig på engelska! För att "jobba med engelska" måste man givetvis kunna engelska mycket-mycket bra (så bra "som möjligt")! :) Engelska används som "verktyg" inom många yrken, där huvudsysselsättning är en annan än att just "syssla med engelska" och därför finns det ett mycket stort behov av att lära sig engelska och då behövs det Lärare som kan undervisa.
I Sverige är ordet "professor" i första hand en Titel på en befattning inom högskoleväsendet, det är alltså Högskolelärare som fick anställning som just "professor" (de tjänsterna är få och mycket eftertraktade); ofta studerar man i många år och även forskar en hel del innan man kan få en chans att få professors-tjänst; finns inga som helst garantier att ens möjlighet att söka en sådan tjänst kommer att uppenbara sig. Tjänsterna är, som sagt, få och när de är upptagna, måste man vänta på att ngn går i pension och så annonseras tjänsten (om den inte "dras tillbaka" pga resursbrist)... men om du menar Lärare i engelska t.ex på gymnasiet eller på en folkhögskola eller på komvux - då är det betydligt lättare att svara ang. arbetsmöjligheter: de är goda och prognosen är att de förblir goda även i framtiden. Kika gärna på framtid.se/yrke/spraklarare Det är en fördel att ha engelska som modersmål (men det kan man inte bestämma sig för, utan att det är "som det är") - detta skriver jag för att uppmärksamma dig på att om du konkurrerar om en eftertraktad tjänst mot en person som har engelska som modersmål, så kanske du - av den anledning - förlorar (lärare i språk som har det språket som sitt modersmål kan många ggr prioriteras vid anställning). Läs så mycket engelska du kan. inom gymnasiet finns det Eng 5, 6 och 7. Och 5 och 6 är obligatoriska kurser på de högskoleförberedande gymnasieprogrammen, Eng7 är inte en obligatorisk kurs. Om din skola ger möjlighet att läsa engelska 7, välj läsa den kursen. Vad du ska läsa efter gymnasiet kanske du inte behöver bestämma dig för just nu. Det är nästan 2 år kvar innan du kan göra ansökan till eftergymnasiala studier och den utbildning du ska gå kanske ännu inte ens finns (utbildningsutbud förändras ju också ibland).
Jag ser att du läser på teknikprogrammet som fick mig att tänka på följande: kanske vill du satsa på att jobba med att översätta tekniska texter (bl.a instruktioner för användandet av teknisk utrustning) mellan engelska och svenska? För det behöver man goda kunskaper i de båda språken + goda kunskaper även i teknik!
För att undervisa på universitet måste man ha högskoleutbildning och dessutom får man antingen bli doktorand (de oftast jobbar som assistenter på kurser) eller blivande doktor i filolog. Det är en lång väg för att få en chans att bli en professor.
Lektor behöver inte vara professor men det är åtminstone docent grad som krävs.
Man kan börja med söka utbildning t.ex på Göteborgs Universitet, vid Institution för språk och litteratur
Vad det gäller lön, det är individuell avtalat, men man kan förvänta något mellan 40-60 tusen SEK i månaden. Och arbetstid oftast är delad mellan forskning och undervisning, det är ovanlig att någon är 100 % lector utan förskningsuppdrag.
Här är exempel av vad som står på jobbsökande portalen, var god se nedan:
Universitetslektor i engelska
Diarienummer:
PAR 2020/672
Arbetsform:
Tidsbegränsad anställning
Placering:
Institution för språk och litteraturer
Sista ansökningsdag:
2020-06-03
Ämnesbeskrivning
Ämnet engelska är språkvetenskapligt och litteraturvetenskapligt orienterat med examensrättigheter på alla nivåer inklusive utbildning på forskarnivå. Förutom fristående kurser ingår ämnet i Översättarprogrammet, Internationella språkprogrammet och Språk och interkulturell kommunikation samt Ämneslärarprogrammet och Ekonomprogrammet. Ämnet ger både campuskurser och nätbaserade kurser och satsar på att bygga ut nätbaserad undervisning och blended learning inom campuskurserna. Forskningen inom engelska bedrivs inom språkvetenskap, litteraturvetenskap och språkdidaktik.
Arbetsuppgifter
Anställningen omfattar undervisning, handledning och bedömning inom ämnet engelska på grundnivå och avancerad nivå, främst på kurser inom Ämneslärarprogrammet men också inom fristående kurs, såväl på campus som på nät. Även uppgifter av administrativ art kan ingå, inklusive kursansvar. Den sökande förväntas bidra till hela institutionens verksamhet, vilket även kan innebära undervisning inom ämnesövergripande kurser.
Behörighet
Behörighet för anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning. För att komma ifråga för anställningen ska den sökande ha avlagt doktorsexamen i engelska eller i annat ämne som arbetsgivaren bedömer relevant.
Bedömningsgrund
Bedömningsgrunder vid anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning.
För att komma ifråga för anställningen ska den sökande ha avlagt doktorsexamen inom ämnet engelska eller annat för anställningen relevant ämnesområde. I urvalsprocessen kommer särskilt att beaktas dokumenterade meriter inom följande områden:
Pedagogiska meriter, visade genom dokumenterad erfarenhet av planering och genomförande av utbildning, inklusive handledning och examination (kursvärderingar är önskvärda),
Vetenskapliga meriter, vilka kommer att bedömas i relation till graden av originalitet och internationell förankring,
Erfarenhet av undervisning inom ämneslärarutbildningen, inkl. erfarenhet av besök och bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU-kurser),
Ledning och administrering av undervisning (t. ex. kursansvar och koordinering av kurser),
Förmåga att använda svenska i tal och skrift på modersmålsnivå.
Egen lärarutbildning (svensk lärarexamen) och högskolepedagogisk utbildning är meriterande.
Intervju och referenstagning kan också komma att utgöra grund för bedömning.
Anställning
Anställningsform: Vikariat längst t.o.m. 2021-08-31 eller tills ordinarie befattningsinnehavare är åter i full tjänst Omfattning: 75 % Placering: Institutionen för språk och litteraturer, Göteborg Tillträde: 2020-08-15
Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. För anvisningar för läraranställningar hänvisas sökande till Humanistiska fakultetens: https://medarbetarportalen.gu.se/digitalAssets/1685/1685190_anvisningar-ovrig-larare-ansokan-180314.pdf. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Vid eventuella vetenskapliga publikationer, skrifter och liknande som inte kan bifogas ansökan digitalt ska skickas till: [email protected].
Vi ser gärna att din ansökan är skriven på engelska då den kan komma att granskas av internationella sakkunniga med engelska som arbetsspråk.
Notera att följande dokument ska bifogas ansökan (PDF-format): Doktorsexamensbevis Doktorsavhandling Eventuella läromedel Max 10 vetenskapliga skrifter i fulltext som sökande särskilt önskar åberopa Fullständiga meritportföljer för alla angivna områden Förteckning över examina och anställningar Förteckning över vetenskapliga, pedagogiska, lednings- och administrativa meriter.
Med titeln adjunkt menar man i Sverige en lärare i teoretiska ämnen på högstadiet och på gymnasiet, med relevant utbildning inom aktuellt ämne och pedagogik (tex ämneslärarexamen om minst 180 hp). Titeln adjunkt är dock på väg att försvinna från skolan i Sverige.
En lektor i svenska skolan är legitimerad lärare som också har avlagt en examen på forskarnivå (licentiat- eller doktorsexamen) och som under minst fyra års tjänstgöring arbetat som lärare i skolväsendet och under den tiden visat pedagogisk skicklighet.
Förstelärare är en annan titel i Sverige som betyder att en person är legitimerad lärare och arbetat i minst fyra år och visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och har ett starkt intresse för att utveckla undervisningen. (Se även ”karriärtjänster”.)
Hej! vi fick idag svar från Örebro Universitet. Var god läs nedan:
För att bli lektor i engelska är vägen till att försöka bli lärare på högskolenivå, i Sverige:
· grundutbildning på högskolenivå (t.ex kandidatprogrammet, 3 år på heltid)
· sedan utbildning på avancerad nivå: masterprogram, 2 år på heltid eller magisterprogram, 1 år på heltid
· söka doktorandtjänst och skriva doktorsavhandling
· försvara sin doktorsavhandling (som också kan bli underkänd, tyvärr)
· försöka publicera artiklar i vetenskapliga magasin (i hela världen, inte bara i Sverige) bevaka om några jobb som högskolelärare/universitetslektor utlyses (helst ska man söka dem i hela världen).
Hej, jag går tredje året i gymnasiet och pluggar Teknikvetenskap, jag vill fortsätta plugga till architekt i universitet och på nått sätt vill jag skriva något om architektur då jag tycker de är intressant men jag vet inte om vad exakt,...
Milla : :
Hej!Här är några förslag på vad ditt gymnasiearbete kan handla om:1. **Historisk Arkitektur**: Utforska historien bakom en viss arkitektonisk stil, t.ex. gotisk, renässans, barock, eller modernism.2.... Läs hela svaret
Hej! Jag läser samhällsvetenskapsprogrammet och tänkte skriva ett gymnasiearbete om dödshjälp, men vad kan man ha för frågeställningar? Eller finns det några andra ämnen som är bättre att skriva om?
Milla : :
Hej Mikaela!om jag skulle skriva gymnasiearbete om dödshjälp, då tror jag att jag skulle välja följande frågeställningar: är folk i Sverige för- eller emot införandet av... Läs hela svaret
Hej Kan någon berätta hur man lyckad med gymnasiearbete ? Vad är det verkligen ? Ska man. Undersöka något ämne eller berätta något som man har läst om vad andra tycker? MVh
Anna: :
Hej Ziba!Med gymnasiearbetet knyter eleven ihop sina studier på gymnasieprogrammet och visar att den är förberedd för arbete eller studier. Målet med gymnasiearbetet skiljer sig mellan... Läs hela svaret
Hej Om man får ej godkänt på en uppgift betyder det att man ska inte klara kursen? Jag menar gymnasiearbete och jag läser den på distans och eftersom var lite upptagen men andra kurser så bad min lärare att ge lite mer tid man han satt uppgiften ej...
Anna: :
Hej Ziba.frågan du stället kan vi på FRåGA SYV tyvärr inte svara på. Det är Läraren/Handledaren som sätter betyg och har kompetens i betygssättningen, inte en... Läs hela svaret
Hej. På gymnasiet klarade jag inte mitt gymnasiearbetet och nu skriver jag om det på komvux. Alltså vi har nu börjat skriva gymnasiearbetet och jag har valt äldreomsorgen men jag har ingen aning om vad jag ska skriva om eller hur jag ska börja. Läraren...
Julia: :
Hej!Gymnasiearbete är en kurs på 100 gymnasiepoäng, vilket betyder att om man studerar på heltid, tar det fem veckor (200 timmar) att göra GA. Så, om du har en månad... Läs hela svaret
Hur många ord ska man ha minst för att få godkänd på gymnasiearbetet?.
Mikael: :
Hej, jag tror inte det finns några generella bestämmelser utan du bör fråga din handledare för GA och följa de anvisningar du får av personal på din skola.
skulle jag kunna skriva om folkmord, ifall jag går natur inriktning samhälle? då jag skulle vilja skriva om ett folkmord som förekom år 1915
Tim: :
Hej Hemlig, :)jag håller helt med Ludmila (se kommentar till din fråga). Det är faktiskt i mångt och mycket en tolkningsfråga om vilka teman som passar in i olika program/inriktningar och... Läs hela svaret
Hej! Jag har pratat med SYV på komvux. Han tycker också att jag bör byta till Sam-programmet från Naturprogrammet för att bli behörig till förskollärarutbildning. Men jag är lite rädd att Sam skulle vara lika svårt för mig som...
Julia: :
Hej Sofia,jag tänke så här - om du vill bli förskollärare och du söker tema för GA inom samhällsvet.inriktning: kanske skriva ngt. om barnomsorgen i Sverige (historiskt,... Läs hela svaret
Hej Jag är inne på mitt tredje år i skolan och ska nu skriva ett gymnasiearbete, jag går i samhälle beteende kan jag då välja vad som helst att skriva om. Som t.e.x diabetes för det är något jag är väldigt intresserad av. Kan...
Anna: :
Hej,du måste få temat för gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete.Du kan t.ex komma med förslag till handeldaren om att du skriver om hur Diabetes påverkar samhället: kostnader... Läs hela svaret
Om en vecka kommer jag att börja med gymnasiearbetet inom samhällsvetenskap och min fråga är ifall det är möjligt och skriva om religion eller ett ämne inom religion med tanke på att kursen jag kommer att läsa heter "Gymnasiearbete Samhällsvetenskap"?
Tack i förhand för svaret
Roland Azeez
Liselotte: :
Hej Roland,
personligen tycker jag att religion och samhälle har väldigt mycket med varandra att göra, men det är inte vi på FRÅGA SYV utan din handledare i GA,gymnasiearbete, som... Läs hela svaret
Hur går de till när man har uf-företag som gymnasiearbete?
Liselotte: :
Hej Vilma,
det är mycket upp till handledare för gymnasiearbete i samråd med eleven att bestämma; man bestämmer alltså tillsammans men handledarens åsikt väger tungt, för att det... Läs hela svaret
Vi ska skriva ett gymnasiearbete om identitet som kan kopplas till det regionala. Det tydligaste temat är identitet, hela arbetet ska bygga på det. Identitet kan vara allt från individnivå till samhällsnivå osv. Sen ska det kopplas regionalt, alltså så ska jämförelsen ske på ett regionalt plan....
Anna: :
Hej Olivia,
du skriver i din fråga - "Hur skiljer sig Stockholm från Umeå"? - det är en frågeställning som ni kan försöka svara på med GA, gymnasiearbete.
Studie- och... Läs hela svaret