Hanni
    Hej!
    Just nu så läser jag byggingenjörprogramet men jag insåg att det är inget jag för mig. vill heller läsa till läkare men jag behöver matte 4,biologi 2 samt kemi 2. så saken är att jag har läst fysik 1,2 och kemi 1 på högskolan.
    Min fråga är behöver jag då bara läsa kemi 2 ,matte 4 och biologi 2 eller måste jag också läsa biologi 1?
    Har läst om naturvetenskapligbasår men jag undrar om det finns ett snabbare sätt att läsa dem kurserna? och hur räknas poängen från dem kurserna?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanni,

    eftersom du nu läser på högskolan, då har du Grundläggande behörighet. För Särskild behörighet till läkarprogrammet är det just de här kurserna - matematik 4, fysik 2, biologi 2 och kemi 2 som krävs. Om du har eller inte har betyg på lägre nivåer i samma ämnen är det ingen som är intresserad av att veta, när du söker till läkarprogrammet.

    Betyg i gymnasiala kurser kan man skaffa sig genom studier på komvux, eller genom prövningar (för prövningar förbereder man sig genom självstudier).

    Ännu en möjlighet är att läsa på ett naturvetenskapligt basår. Basår är en "förutbildning" och varje högskola/universitet bestämmer själva om de ska erbjuda förutbildningar, och om de erbjuder dem - hur de utformas och vilka behörighetskrav de ställer som särskild behörighet. Så med de frågorna bör man vända sig direkt till just det lärosätet där man vill läsa ett basår. Ofta finns det uppgett på hemsidan. Annars kontaktar man personal på just den högskola/universitet och frågar.

    Om du läser in behörighet på ett basår på högskolenivå, påverkas inte ditt meritvärde. Du behåller det meritvärde som du hade på dina gymnasiala betyg.

    Om du läser kurserna på komvux eller gör prövningar - så räknas betygen in men endast på de kurser som just krävs för särskild behörighet... ex. om du läser på komvux först biologi 1 och sedan biologi 2 - då räknas endast betyget i biologi 2 in i ditt nya meritvärde (och betyget i biologi 1 räknas inte in).

    Jag hoppas att jag har nu svarat på din fråga. Om något är oklart, hör gärna av dig igen!

    ANNA

    • : Hej Anna
    • : MEn jag kommer inte behöva läsa fysik 2 på naturvetenskapligbasår eftersom jag har redan läst den eller måste jag läsa den?
    • Julia : Om du har godkänt betyg i kursen, behöver du inte läsa om kursen.
    • : tack såmycket för svaret Anna och Julia
    • : har en fråga till när det kommer till urval vilken grupp tillhör jag är det B1 eller B2. har läst att B2 är dem som har gjort kompletteringar för att höja sina meriter men tillhör man också den gruppen om manhar studerat på högskola?
    • : vilket jag har gjort har inte gjort några kompletteringar
    • Julia : Om du med endas de kurser du har i examensbeviset från gymnasiet är behörig då prövas du i BI men om du var tvungen att läsa på komvux eller på basåret eller göra prövningar för att bli behörig, räknas det som Komplettering och man prövas i BII.
    • : tack så mycket för svaret Anna och Julia
    • : har en annna fråga. kan man söka till en annna högskola även om man går redan på en annna högskola eller måste jag hoppa av och sen söka.
    • Mikael : jo, du kan söka till en annan högskola. Sedan, om du kommer in på en annan högskola, kan du bestämma dig - om du stannar på din nuvarande utbildning eller om du hoppar av och börjar på en ny utbildning.
    • : tack så mycket för svaret Mikeal
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer