Emmy
    Hej!

    Jag har googlat om detta i timmar utan att hitta svar, så jag hoppas att du kan hjälpa mig!

    Jag har iallafall förstått skillnaden på högskola och universitet, tror jag, och att man läser antingen ett program eller kurser, och det är programmen jag vill fråga om.

    Vad jag har förstått leder ett program till ett yrke, någon slags examen? Kan du berätta mer om detta? Och det viktigaste, vilka program finns det/vilka yrken kan man bli?

    Kram,

    Emmy.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Emmy,
    bra sidor för att hitta svar på de frågor som du ställer är:
    http://www.framtid.se/professions/ - där du kan läsa korta presentationer om olika yrken som finns och även se vilken utbildning som krävs;
    www.studera.nu - där alla högskoleutbildningar är samlade;
    www.yhguiden.se - där alla yrkeshögskoleutbildningar är presenterade.

    Det finns jätte-jättemånga eftergymnasiala utbildningar som leder till ett yrke och de finns inte bara på högskola/universitet utan även på yrkeshögskola och på "andra ställen" (t.ex. en folkhögskoleutbildning Fritidsledare).
    Jag kan ge dig några exempel på högskoleprogram men det är omöjligt för mig att nämna alla dem - det skulle ta väldigt lång tid att skriva ner alla dem och risken är stor att jag skulle ändå missa ngt. Här kommer mina exempel:
    Läkarprogrammet
    Socionom (man kan jobba som kurator eller socialsekreterare)
    Studie- & yrkesvägledare
    Lärarprogrammet
    Juristprogrammet
    Fastighetsmäklarprogrammet
    Sjuksköterskeprogrammet
    Veterinär
    Agronom
    Hortonom
    Apotekare
    Sjökapten
    Fysioterapeut (ett nytt namn på Sjukgymnast)
    Arkitekt
    Audionom
    Dietist
    ... med mera.
    Jag råder dig kolla på yrkena på www.framtid.se och välja några intressanta. Återkom sedan och vi kan tillsammans titta på hur man kan utbilda sig till dem.
    Mvh
    Mikael Syv

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag vill komma med några fler exempel/förslag på vad man kan utbilda sig genom Program på högskolan:
    Administratörprogrammet
    Affärsjuridiska programmet
    Arkeologiprogrammet
    Arkivarieprogrammet
    Bibliotekarieprogrammet
    Butikschefsprogrammet
    Civilekonomprogrammet
    Civilingenjörsprogrammet
    Ekonomprogrammet
    Röntgensjuksköterskeprogrammet
    Yrkeslärarprogrammet
    Ämneslärarprogrammet
    Djursjukskötare - kandidatprogram
    Hippolog - kandidatprogram
    Husdjursvetenskap - kandidatprogram
    Landskapsarkitektprogrammet
    Landskapsingengörsprogrammet
    Samhällsplaneringsprogram

    Det finns många olika program och om du tittar på studera.nu skall du söka efter Grundutbildning /inte Master eller Magister som är påbyggnadsutbildning och där är behörighetskraven "akademiska poäng" dvs att man redan innan har läst på högskolenivå. exempel på en sådan utbildning är Barnmorska - man läser till Sjuksköterska i 3 år först och sedan påbyggnadsutbildning till Barnmorska i 1,5 år./

    www.yhguiden.se ser du alla Yrkeshögskoleutbildningar som är oftast kortare än högskoleutbildningar och leder mycket ofta direkt till jobb. Statistiska data säger att ca 85% av dem som går en Yrkeshögskoleutbildning får jobb direkt efter utbildningen. Detta beror på att yrkeshögskoleutbildningar är mycket arbetsmarknadsorienterade: de får lov att starta enbart om behovet på arbetsmarknaden kan påvisas. YH-utbildningar innehåller också minst 25% LIA (Lärande i Arbete, en sort praktik) och man får därför mycket god kontakt med arbetsmarknaden. Många yrkeshögskolestuderande får arbete på sina praktikplatser eller via dem (en rekommendation till ett annat samarbetsföretag). Därför tycker jag att det är mycket bra att titta på www.yhguiden.se efter en passande YHutbildning. OBS! att Yhutbildningarnas utbud är inte konstant: nya utbildningar kommer upp varje termin, så det gäller att kolla med jämna mellanrum.
    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte