Julie
    Hej!
    Jag gjorde ett personlighetstest på framtid.se där jag fick ganska intressanta resultat (har gjort otroligt många på andra sidor men får nästan alltid förslag som jag inte tycker är intressanta eller passar mig) men i resultatet saknades en väldigt viktig del, det stod inte vilka yrken som man kan passa till.

    Vad skulle ni kunna rekommendera för yrken som kan innehålla en kombination av följande typer av personligheter? Jag skulle verkligen uppskatta hjälp med detta då jag vill börja plugga på högskola men ännu är vilsen för vilken väg jag vill gå.

    Utmanare
    Lagspelare
    Förbättrare
    Hjälpare
    Kreatör
    Entusiast

    Mvh
    • :

      Hej Julie!

      Du ställer en väldigt intressant men komplicerad fråga. Att välja utbildning kan nog vara ett av de svårare besluten man tar i livet, och därför kan det vara nyttigt att prova på olika saker. Det kan man antingen göra genom att jobba, eller studera enskilda kurser inom olika ämnesområden. På så sätt kan du åtminstone få en bredare bild av vad du kan tänka dig att utbilda dig till.

      När det kommer till personlighetstest kan de ge en fingervisning om av vad som möjligen skulle kunna passa dig, utifrån hur du svarade på ställa frågor. Men testets tillförlitlighet är möjligen inte så högt. Dels är det svårt att bedöma någons personlighet baserad på några enskilda frågor genom ett test på nätet, dels så kan andra saker än endast personlighet spela roll i valet av karriär (såsom tidigare erfarenheter osv). Sådana jobbtester syftar emellertid till att synliggöra olika yrken, och väcka nyfikenhet hos den som tar testet att läsa mer om olika arbetsområden - områden man kanske inte funderat på tidigare.

      Om jag skulle börja nånstans hade det varit något så enkelt som ens tidigare skolgång - vad för ämnen tyckte du var intressanta i grundskolan eller gymnasiet? Försök att hitta vad i dessa ämnen som gjorde dig nyfiken. På det sättet blir det enklare att föreslå relevanta utbildningar för dig. Om du har svårt att välja ett särskilt ämne kan det alltid vara bra att kika på arbetsförmedlingen lista med bristyrken: https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/hitta-jobb/tips-inspiration-och-nyheter/artiklar/2020-02-19-har-ar-de-hetaste-yrkena-2025. Här finns yrkesroller där man kommer behöver anställa många inom de kommande åren, så chansen att få jobb efter examen är stor.Jag skulle vilja slå ett slag för utbildningar vid yrkeshögskolan. De är korta och har nära anknytning till arbetslivet - samtliga YH-utbildningar består av minst 25% praktik, vilket gör att man får möjligheten att testa på jobbet redan under skoltiden. Sedan är det så att en YH-utbildning inte får starta utan att det finns en betydlig efterfrågan på personer med den aktuella utbildningen, vilket också gör att möjligheterna till anställning efter examen är stora. Du hittar sådana utbildningar här: https://yhguiden.se/

      Önskar dig lycka till i sökandet!

      MVH,
      Brendan (ej SYV)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Julie!

    Är du en mycket kreativ person som har lätt att använda din nyfikenhet och fantasi? Vet du med dig att du aldrig skulle stå ut med samma monotona arbetsuppgifter varje dag, även om du fick mycket bra betalt?

    Följande yrken kan i så fall vara "något" för dig: skribent (t.ex manusförfattare), copywriter, skådespelare, skribent (ex. författare), tolk, musiklärare, florist, växtinredare, dansare, konstnär, sminkör&makeup-artist, maskör,dekoratör, designer, filmfotograf, bildlärare, bildbehandlare, webbdesigner, frisör, kyrkomusiker/kantor, dramapedagog, event-yrken, arkitekt, museipedagog, museitjänsteman.

    Är du den personen som vänner och bekanta ofta vänder sig till när de behöver prata om något i förtroende? Får du ofta höra att du har något "speciellt" i din personlighet som gör att människor känner stor tillit till dig, att du är en bra lyssnare som ofta ger bra råd om t ex. relationer?

    Kika i så fall gärna på följande yrken: lärare, församlingspedagog, psykolog, terapeut, bilskollärare/trafiklärare, kurator, personlig assistent, PT, reseledare, simlärare, kolloledare, barnmorska, fritidsledare, specialistundersköterska, förskollärare, idrottskonsulent, studie- och yrkesvägledare, fysioterapeut, frisör, ambassadör/diplomat, arbetsterapeut, psykologisk coach, dietist, kostrådgivare.

    • : Tack!!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!