Philip
    Hej.

    Jag heter Philip och går nionde året på Gotland. Nästa vecka ska vi börja söka in till gymnasium..

    Jag funderar väldigt mycket på att gå "gymnasielinjen" "IB".
    Jag har gått igenom en del skolor och hittat ett par som ser ok ut, dock är en av dem ett internat, vilket skulle göra att jag skulle träffa mina vänner mer sällan och jag skulle inte få den frihet jag vill ha.
    Sedan har jag också kollat på Aranäsgymnasiet, ser väldigt bra ut och ser/verkar fräscht och känns som en bra skola. Hade kontakt med deras SYV med lite frågor och fick en del svar. Anledningen till att jag frågar här nu är för ett av svaren.

    Det finns inga studentboende i Kunsbacka som jag skulle kunna bo på om jag kom in på IB på Aranäs. De rådde mig att t.e.x. bo i Göteborg och pendla till skolan isf.

    Nu kommer frågorna:

    Skulle det bli dyrt att pendla t/Rt från Göteborg till Aranäs? Med tanke på att inackoderingsbidragen inte är gigantiska och man ska ha råd till både studentboende, pendling, vettig mat, skolmaterial och sparande osv..

    Finns det några andra bra IB skolor i Sverige ni kan rekommendera? Jag är ute efter en fräsch skola som har en bra miljö och har bra rykte. Ett förkrav är dock att jag inte vill gå i Stockholm eller i Skåne (Skåne för att det skulle bli väldigt svårt att träffa mina kompisar, är från Skåne från början..).

    Vad för bidrag kan man få om jag skulle välja IB och bo på studenthem och pendla mellan skolan och hemmet? Inackoderingsbidrag förstås men finns det andra som också kan hjälpa?

    Jag är inte jättebra på att hitta studentboende som skulle vara bra och nära skolan man vill gå på, var kan man få hjälp med detta?

    Finns det någon tabell man kan använda för att räkna ut inackoderingsbidrag?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Philip,
    Jag råder dig läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper
    och längst ner på sidan är det två länkar till CSN´s hemsida - du kommer direkt in på en plats där du kan bl a räkna ut storlek på Inackorderingsbidraget (det är avstånd i km från din folkbokförings adress till skolans adress som man måste veta).
    Jag råder dig söka många olika alternativ för att i fall du inte har alla A betyg i alla grundskolekurser på vårterminen i åk9 - finns det i så fall alltid risk att andra elever har lite högre betyg och du inte kommer att komma in.
    Du bör givetvis prioritera dina alternativ i ditt gymnasieval.
    IB programmet är det samma utbildning fast på olika skolor och mycket beror på lokaler, personkemi mellan dig och lärarna, dina klasskompisar /blivande/ mm. som man inte kan påverka och inte kan veta på förhand.
    Ang.studentboende i Göteborg, har skolan i Kungbacka lovat dig att hjälpa till med att ordna boende i Göteborg? För att det är annars jättesvårt att hitta boende i Gbg. Vi på Fragasyv.se har ingen möjlighet att hjälpa till med att hitta bostad.

    Jag råder dig att ta kontakt med ditt Antagningskansli & här är kontaktuppgifter:
    Gymnasie- o vuxenutbildningsförvaltningen
    621 81 VISBY
    Tel: 0498-269 000
    [email protected]

    En fråga som du kan ställa till Antagningskansliet är vilken IB utbildning rekommenderar dem att du söker i första hand? Eftersom det verkar inte finnas IB på någon av de skolorna - som Gotlands elever hänvisas till, har region Gotland troligtvis avtal med någon annan kommun om att Gotlands elever söker till deras IB i stället. Titta då i så fall på den skolan först. Du får mycket mer hjälp (både ekonomisk och annan) om du kommer in på en skola, som din kommun hänvisar till.

    Mvh
    Mikael SYV