Jonathan
    Vilken inriktning inom samhälle borde man ta om man vill bli jurist?

    3 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej, du får behörighet på båda inriktningar på SA till att söka juristutbildningen på högskola. Inriktning väljer du till å k två så om du söker till en skola som har flera inriktningar på SA, kan du bestämma under å k ett på gymnasiet. Med vänlig hälsning, Liselotte syv
    Liselotte
    • : riktning man borde ta inte den man behövde ta
    • Anna : Du kommer att få svar från mig inom mycket kort!
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, behörighet till Juristutbildningen på högskola/Universitet är
    Grundläggande behörighet + Historia 1b samt Samhällskunskap 1b.

    Grundläggande behörighet får du om du får ut Gymnasieexamen från vilket som helst högskoleförberedande gymnasieprogram (och t o m på ett yrkesprogram kan man få den om man lägger till två eller tre kurser i svenska / engelska).
    Historia 1b och Samhällskunskap 1b är obligatoriska kurser på Samhällsvetenskapsprogrammet.
    Du blir behörig till Juristutbildningen, oavsett inriktning.

    På SA väljer du minst 300 p. inom programfördjupningar samt 200 p. är det alla gymnasieelever som måste läsa inom Individuellt val.
    Du kan önska läsa en kurs Rätten&samhälle, 100 p. /inom Programfördjupningen/ - inte för att du behöver den för behörighet, för det gör du inte men bara för att det ligger i det kunskapsområde som du är intresserad av.
    Konkurrensen för att komma in på Juristutbildningen är hög och det är fördelaktigt att läsa kurser som ger Meritpoäng: Engelska 7, högre kurser i matte och Moderna språk, från steg 3.
    Reglerna kring Meritpoäng kan du läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser. Du behöver inte Meritpoäng för att bli behörig men de ökar Meritvärde av dina gymnasiebetyg och gör dem mer konkurrenskraftiga.

    Jag hoppas att du fick svar på din fråga. I annat fall får du återkomma!
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV
    Hej igen, ett enkelt svar på din ursprungliga fråga: vilken inriktning på SA som gäller om man vill bli jurist? är att det inte spelar någon roll. Du blir behörig på samtliga inriktningar.
    Angående lägga till kurserna som du vill läsa i trean, så beror det på vilka kurser som finns på skolan. Det är helt omöjligt för varje skola att erbjuda alla gymnasiala kurser. Om det är viktigt för dig att på förhand veta vilka kurser som du får välja från /en lista på valbara kurser/, bör du fråga på skolan redan nu. Dock, kan förändringar inträffa - om vad som händer om två år: det är svårt för skolan att till 100% lova vilka kurser som kommer att finnas att välja om 2 år. Bra om alla behörighetsgivande kurser ingår som obligatoriska, vilket de kommer att göra för dig - på SA blir du behörig att söka till jurist, oavsett inriktning och oavsett valbara kurser.
    Att vara BEHÖRIG är grunden och är ett MÅSTE. Sedan tillkommer det att verkligen komma in på utbildningen. Och det är "en annan femma", kan man säga - pga konstant höga antagningspoäng, ser vi att det är troligtvis så att bara ha alla höga betyg i alla kurser inte kommer att räcka, utan det är Meritpoängen som behövs. Kurserna för Meritpoäng är inte obligatoriska och du, som elev, kan bara önska att läsa dem. E i en Meritpoängskurs räcker för att få Meritpoäng för den kursen. Högre betyg är bättre för då höjer du också Jämförelsetal.
    Ett annat sätt är att satsa på Högskoleprovet. Resultat av högskoleprovet kan ge dig plats på en attraktiv högskoleutbildning.
    Tips om alternativen till juristutbildning: http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/juridisk-assistent-paralegal1
    http://www.yhguiden.se/utbildning/pahlmans-handelsinstitut/paralegal-juristassistent1

    Om du inte redan har gjort det, råder jag dig att skapa inloggning på http://www.gymnasieguiden.se/logga-in

    Lycka till med gymnasieval! Återkom om du har fler frågor. Ställ då helst en ny fråga: vi ser de nya frågorna först och prioriterar dem.
    • : hej, tack för svaret men jag frågade vilken in
    • : riktning man borde ta inte den man behövde ta
    • Anna : Jag kommer att svara till dig nu. *L* ;-)
    • : ahaa, trodde du var en elev hahaha
    • Mikael : Var betydet "wtf"? Jag skall skriva ett svar till dig nu, kommer inom ca 20 min. Mikael SYV på Fragasyv.se
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Jonathan,
    Det är tuff konkurrens om utbildningsplatserna på juristutbildningen och det krävs höga betyg i samtliga gymnasiekurser. Det är klokt att lägga till kurser för Meritpoäng: Engelska 7, högre kurser i Matte och Modernaspråk, från steg 3.
    Funders på om du kan i första hand söka till en skola som både erbjuder SA och Ekonomiprogrammet /för att i så fall finns det behöriga lärare i "de juridiska kurserna" och du kan läsa dem inom Individuellt val/.
    Jag föreslår att du söker i första hand inriktning "Medier, information & kommunikation" och lägger till en kurs: "Rätten och samhället" inom programfördjupningen. Inriktning "Medier" är på 350 p. och då finns det utrymme för en extra 100 p. valfri kurs.
    Fråga på skolan på förhand om just "Rätten och samhället" kommer att erbjudas läsa inom Programfördjupningen. Varje skola kan inte erbjuda alla kurser. Chansen är större att den kursen erbjuds i fall Ekonomiprogrammet /inriktning Juridik/ finns på samma skola.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Mvh
    Anna SYV
    • : Kan jag inte bara lägga till kurserna jag vill läsa i trean?
    • Mikael : Läs mitt utökade svar /ovan/ som jag publicerade nyss. Bästa hälsningar Mikael SYV på Fragasyv.se