Felicia
    Hej! Som rubriken lyder undrar jag vilken linje som passar mig bäst. I skolan är jag ärligt talat duktig på det mesta och har genomsnitt A - B i betyg. Alla säger att jag borde välja natur med tanke på att jag har lätt för både matte och NO. Men jag vet inte om jag kommer bli för uttråkad där, det finns ju ingen plats för att vara kreativ! Jag älskar att uttrycka mig i skrift, att vända och vrida på saker och ting samt att argumentera. Jag älskar att umgås med folk, att leda folk, förstå hur människor tänker och framför allt att hjälpa folk. Sen är jag också en stor miljövän samt att jag idrottar en hel del. Har även tänkt på samhällslinjen men då känns det som jag kastar iväg mina kunskaper i matte och NO.
    Så.. Ja, vilken linje tror ni jag skulle trivas bäst i?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag tycker alltid man ska välja utifrån hjärtat och läsa det man har lust att läsa. Jag möter ofta inställningen att man "slösar" bort sina bra betyg genom att inte gå någonting annat än Natur även om man inte är särskilt intresserad. Man kan vara bra på saker och ting men det är ibland en annan sak än att brinna för något.

    Huvudämnen på Sam är t.ex. språk, matte, engelska och svenska. Matte läser du under två år så dina kunskaper i matte kommer definitivt inte vara bortkastade! Det är tuffa mattekurser även på Sam.

    Går du Sam/beteende så får du läsa ledarskap, kommunikation och psykologi - kanske det kan passa? Du har ofta möjlighet att välja extra idrott på många gymnasier och olika kurser med inslag av miljöfrågor. Läs mer här http://www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/gymnasieskolans-program/nationella-program/samhallsvetenskaps-programmet-1.1062

    /Lena, Syv
    ...förstår att det är ett svårt val men det är inte ett val för livet - att "göra karriär" handlar mer om att ha drivkraft inte så mycket om vad man läser och du verkar ju ha just den drivkraften. Så fundera över om det är rätt för dig att tänka mer lust än nytta - du kan alltid komplettera ett gymnasieprogram med andra teoretiska kurser i efterhand. /Lena, Syv
    • : Tack så mycket för dina råd! Kan ju tillägga att jag även är intrisserad utav NO ämnerna, eller i alla fall biologi och kemi.
    • : oj nu skickades det även fast jag inte var klar!
    • : i alla fall, så vet jag inte om man har lika stora möjligheter efter att man valt sam? Jag är lite utav en karriärist och vill komma så långt som möjligt oavsett vad jag väljer... Tar jag natur kanske jag kan välja till mer kreativa ämnen på sidan om samtidigt som jag har "högre kunskaper" via natur. Och blir det för tråkigt kanske jag kan byta? Åh, detta är så himla svårt...
    • : intresserad stavas det förresten**
    Läs alla kommentarer