Amanda
    Hej!
    Jag är inte riktigt säker på vilken linje jag vill gå. Jag tycker att SO:ämnena är roligare än NO, men eftersom jag inte vet vad jag vill bli så känns det bäst att välja naturlinjen som är den bredaste. men inom vilka yrken är egentligen naturlinjen bredare? om jag t.ex. tar samhäll, kan jag komma in på vilken högskola jag vill då (föresatt att jag har bra betyg) ? Ekonomilinjen, är det samma med den att jag kan komma in på vilken högskola jag vill?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, först och främst så tycker jag du ska välja med hjärtat!! Att du känner mer intresse för SO-ämnen kan vara viktigast i detta läge. Man kan alltid komplettera mycket av gymnasiekurser efter gymnasiet om man märker att man vill byta bana. Det är omöjligt för dig att ha en översikt över allt som finns utifrån de olika programmen så viktigast är att man klarar av gymnasiet och känner lust över det man läser.

    Väljer du Sam och Ekonomi så får du bra bred behörighet till mycket inom det samhällsvetenskapliga området på högskolan - vilken högskola du kan komma in på kan ju bero på vad du väljer att läsa. Vissa har höga antagningspoäng, vissa lägre. Ju bättre betyg desto bättre chanser att komma in. Det finns dock andra vägar in på högskolan som t.ex att göra högskoleprovet - läs mer här http://www.studera.nu/hogskoleprovet.4.7433f8012f7262642c80001434.html

    Lycka till!/Lena, Syv
    Natur ger behörighet till olika längre vårdutbildningar inom yrken såsom läkare, veterinär, apotekare, tandläkare men även till tekniska utbildningar som högskoleingenjör eller Civilingenjör. Kort sagt där det krävs mycket matte och fysik.../Lena, Syv