Lisa
    Hej, jag arbetar som lärare och vill fortbilda mig. Kan ni svara på vilken matte jag har läst, jag tog studenten från samhällsvetenskaplig linje 1995 och läste matte alla tre åren. Mvh Lisa

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Lisa,
    under din gymnasietid inträffade gymnasiereformen /1994/ och det kan komplicera saken lite grand.
    För mig är det inte helt klart om du gick ut enligt de "gamla reglerna" som gällde när du började på gymnasiet eller enligt övergångsreglerna. Rent formellt, så gäller betygen alltid men kunskaperna kan bli lite "rostiga" *L* :-) i vissa ämnen ... eller så tvärtom - kanske man lärde sig väldigt mycket mer sedan man läste matte på gymnasiet.
    Jag vill tipsa dig om en bra sida www.matteboken.se där alla mattekurser är upplagda för självstudier.
    Man kan genom självskattning få det klart för sig vad man har för "dagsform" i matte, dvs vad man minns och kan inom matte, fräscha upp sina mattekunskaper om man så önskar och även läsa högre kurs än man kan idag.
    Sedan kan man genom t.ex. Särskild prövning få betyg i - t.ex. Mattematik 4, om man så önskar.

    Om du tar med dig ditt gymnasiebetyg till SYV på komvux i din "hemkommun" eller om du skickar en kopia till Antagning.se (som administrerar antagning till högskola/universitet) - kan du få en proffsbedömning och ett korrekt svar, så att det inte blir några tveksamheter kvar ang. vad som gäller i just ditt fall.

    Önskar dig allt väl! Återkom gärna om du har fler frågor.
    Julia SYV