Mill
    Hej! Jag läser naturvetenskapsprogrammet, inriktning samhälle. Enligt skolverket kommer jag således ha nationella prov i mattekurserna Matte 1c samt Matte 3c. Dock är fallet det att jag planerar att läsa Matte 4 som programfördjupning - som på "vanlig" natur - och då är min fråga om det innebär att jag kommer göra nationella i Matte 3c, Matte 4 eller i båda kurserna. För om jag förstått det rätt skriver man nationella i sin första, respektive sista mattekurs, men vet alltså inte om det enbart gäller de obligatoriska kurserna inom inriktningen, eller även de valbara kurserna inom programfördjupning eller individuellt val.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Mill! Frågor gällande betygssättning måste vi hänvisa till lärare i respektive kurs. Det är lärarens yrkeskunskap hur man mäter elevernas kunskaper. Skolverket sätter upp riktlinjer som ibland kan tolkas på lite olika sätt och ytterst är det rektors ansvar att betyg sätts på ett korrekt sätt. Med vänlig hälsning, Liselotte syv
    Liselotte
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, Mill, jag vill komplettera det svar som du tidigare har fått från min kollega. Det är alldeles rätt och riktigt att du måste fråga lärare i kursen, när kursen väl har påbörjats - angående hur betygsättningen kommer att gå till (oftast berättar läraren det på en av de första lektionerna). Regler och bestämmelser angående Nationella prov kan ändras tills det blir dags för dit att läsa Matematik 3, till exempel. Vi känner inte till någon ändring som är på gång, men ibland kan det komma snabbt. Det går, alltså, inte att flera år på förhand få fram exakt på vilka grunder betyg kommer att sättas i varje kurs.
    Råd till dig som vill veta: gå på öppet hus på den skolan dit du vill söka och ställ en fråga som du ställde till oss nu - om Nationella prov i Matte i olika kurser. Det kan hända att skolan får återkomma till dig med ett svar senare (lämna din mailadress till dem). Då berättar de för dig hur de gör nu men de kan inte lova dig att det kommer att gå till på exakt samma sätt även om 2-3 år.
    Om du behöver Matematik 4 för behörighet till vidare studier - har du inte så mycket val: du måste läsa den kursen. I fall du vill läsa Matematik 4 för att få Meritpoäng, har du ett val att satsa på Engelska & Moderna språk i stället, men i fall man har lättare för Matte än för språk, har man kanske inte så mycket val ändå, utan måste läsa Matematik 4 i alla fall.
    Och om man ändå måste läsa en viss kurs, då är inte bra att börja oroa sig på förhand om hur betygsättningen kommer att gå till - om man måste skriva det Nationella provet eller ej. Principen "Den dagen, den sorgen", - bör med fördel appliceras på denna situationen.
    En sak till: om man skaffar sig kunskaper i en viss kurs - kan man alltid PÅVISA att man har de kunskaperna, om inte annat - då med hjälp av Särskild prövning /göra en tenta/.
    Tips på en mycket bra sida där man kostnadsfritt får hjälp med matten är http://www.mattecentrum.se.
    Via den sidan kan man repetera föregående kurser och även "läsa framåt" - lösa uppgifter från nästa mattekurs.
    Och sist - skickar en länk till en söksida http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&variant=&school_type=&view=list&county=Jämtlands+län&municipality_id=&office_id= där du lätt & snabbt kan hitta info- om samtliga ca 900 gymnasieskolor i Sverige.
    Du sorterar på län/kommun och/eller program/inriktning mm. På varje skolans presentation finns det inte om vilka program och inriktningar skolan erbjuder, info- om Öppet hus, länk till skolans Facebooksida och ibland kan man även se en liten film om skolan.

    Bästa hälsningar & stort Lycka till med ditt gymnasieval!
    Återkom om du har fler frågor!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare