I

    Hej! Jag har nyligen blivit antagen till utbildningen Redovisningsekonom på två olika skolor och vet nu inte vilken av skolorna jag ska välja. Skolorna jag har blivit antagna till är TUC och Stockholm School of Business. Utbildningen via TUC är på 430 yh - poäng och på den andra skolan 410 yh - poäng. På TUC kan man bli auktoriserad redovisningsekonom via FAR och på Stockholm School of Business kan bli auktoriserad via SRF Konsulterna. Vet inte riktigt vad skillnanden på FAR och SRF är eller om det är i princip samma sak? Hur ska jag tänka vid valet av skola och är någon av skolorna "bättre" en den andra?

    Tack på förhand! :)

    • Julia : Är båda utbildningar på samma ort? Ges båda utbildningarna i samma "form" (menar distans eller bunden/på plats)?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej I!
    Vad jag kan se erbjuder Stockholm School of Business yrkeshögskoleutbildningar till Redovisningskonsult.
    TUC erbjuder yh-utbildningar till Redovisningsekonom. En yrkeshögskoleutbildning som är 20yh "större" pågår i fyra veckor längre. Man läser alltså nästan en månad längre, än på den andra utbildningen som är på 410 yrkeshögskolepoäng. Vill man bli klar med utbildningen så fort som möjligt, så väljer man kanske den utbildningen som är nästan en månad kortare. Men om man vill (under utbildningstiden) lära sig så mycket som möjligt, då väljer man kanske den utbildningen som är längre.
    Är båda utbildningarna du kom in på - på samma ort? Ges dem på distans eller i bunden form?
    ***
    SRF & FAR
    Srf konsulterna –  är branschorganisationen för redovisningskonsulter och lönekonsulter. Se deras webbplats: srfkonsult.se
    FAR - är en förkortning för Föreningen Auktoriserade Revisorer. Se deras webbplats: far.se
    OBS! det krävs några års arbetslivserfarenhet efter utbildningen innan man kan få sin auktorisation. Personligen skulle jag välja en längre utbildning (även om den är bara en månad längre, pga det ser bättre ut i CV men fler yrkeshögskolepoäng + man lär sig ganska mycket på en hel månad, tänker jag). Men du måste bestämma själv vad som passar dig bättre. För en kortare utbildning lånar man mindre summa pengar av CSN (om man tar lånedel av studiemedel) + man kan börja jobba tidigare, även om det bara handlar om en månad, så är det ju ändå en hel månadslön (eller nästan en hel månadslön "vi pratar om").
    Vad, för mig, talar för den utbildningen (ännu en orsak varför jag personligen skulle välja den längre utbildningen) som kan leda till auktorisationen genom FAR, är följande: många som blir auktoriserade genom FAR har i grunden 3-årig akademisk (alltså från högskola eller universitet) utbildning med ekonomisk inriktning, t.ex kandidatexamen i ekonomi. Det verkar som att man även med en yrkeshögskoleutbildning som är cirka 1,5 termin kortare kan, på sikt, "jämställas" - via auktorisationen - med dem som i grunden har minst 3-årig akademisk utbildning (om man uppfyller även de övriga kraven - på arbetslivserfarenhet).
    Med det sagt, så säger jag ju absolut inte att den kortare utbildning är "sämre". Jag avråder inte från den utbildningen. Alla yrkeshögskoleutbildningar står under MYH´s tillsyn (MYH = myndighet för yrkeshögskola) och får starta endast om arbetsmarknadens behov bedöms som goda + att utbildningen håller bra kvalité.
    Ta även i din bedömning följande: restid till och från skolan; även utbildningar - inom yrkeshögskola - som är på distans har ett antal obligatoriska träffar. Se vad som står på utbildningens egen webbplats om LIA: vilka företag som LiA ligger på eller om de studerande uppmanas själva hitta en LIA-plats på vilket företag de själva vill (det finns både för- och nackdelar i båda uppläggen: om skola erbjuder färdiga LIA-platser, så slipper man leta själv och skolans platser är garanterat-bra (med utbildade handledare som har erfarenhet av att hjälpa de studerande); om man själv får hitta sin LIA-plats, då kan man öva på "jobbsökande" + man får förhoppningsvis praktikplats just där man vill vara och kan tänka sig vilja jobba efter utbildningen). Om skolorna har olika upplägg vad gäller LIA (kolla upp det), då är det din "sak" att bestämma vilket upplägg som passar dig bättre.