Alice
    Om man bortser från de teknikprogram som erbjuder profil spel, vilken är då den bästa inriktningen att gå om man är intresserad av att arbeta inom spelutveckling i framtiden?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alice,
    det kan vara TEknikvetenskap, därför att man läser då kurser fysik2 och matematik 4 som krävs för behörighet till civilingenjörsprogrammen. Civilingenjörer kan ha många olika inriktningar, bl.a inom DATA_IT och då programmerar man sedan "där det behövs" bl.a kan programmera dataspel.
    Annars, så finns det många olika "inriktningar" inom Dataspelsutveckling och branschen går framåt med sjumila-steg; vi vet idag ännu säkert vilka kunskaper som kommer behövas om några år...
    Men du får gärna kika på några yrkeshögskoleutbildningar (kvalificerade eftergymnasiala) som vi vet kommer starta höstterminen 2022 (vilka som kommer finnas ännu längre fram får man se - senare... yrkeshögskoleutbildningar (nya starter) brukar beslutas om i januari varje år). Några exempel på yh-inom Data-spel med start bl.a HT22:
    vfx-artist-xenter-tumba
    cm-education-ab/game-designer
    hogre-yrkesutbildning-goteborg/game-creator-artist-yrgo
    cm-education-ab/futuregames-spelartist

    • :

      Tack så mycket! Jag kanske var lite otydlig med att jag menade på gymnasiet. För jag vet inte riktigt vilken inriktning jag vill gå (inom teknikprogrammet) som kommer passa bäst till vidare utbildning.

    • Julia : Vilken utbildning på gymnasiet som passar bäst beror i mångt och mycket på Vilken Eftergymnasial utbldning man siktar på! Det är därför jag tipsade om att titta på eftergymnasiala alternativ! :)
    • : Jaha då förstår jag! Tack så mycket, jag ska kolla på det sen!
    • Julia :

      Bra, gör det. Annars, så försök lära dig (både i skolan men även på egen hand) så mycket du kan om programmering och webbdesign, alltså så mycket som möjligt. Utvecklingen går inom de branscher fram så fort att man hinner inte ens skapa utbildningar för de yrken som redan finns jobb inom... yrken är också (för det mesta) icke-reglerade, alltså arbetsgivaren anställer vem hen vill: många ggr kan man genom att visa vad man kan (arbetsproven) få jobbet även om man inte har så mycket formell utbildning.

    • : Okej! Tack så mycket för hjälpen!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer