Adnan abdi
    Hej!

    Jag har tänkt att plugga till ekonom och fått höra den skolan man väljer plugga på påverkar senare din chans till att få jobb. Pluggar man på de finare universitet så får du jobb lättare senare stämmer detta? Jag har också fått höra att det inte är sant så jag är förvirrad.

    Jag undrar även om man vill jobba med ekonomijobb är det bättre att läsa civilekonomutbildning?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Adnan,
    i Sverige är det så att yrken inom Ekonomi är för det mesta Icke-reglerade, alltså bestämmer varje arbetsgivare vilken utbildning hen tycker sökande till tjänster som finns inom företaget/organisationen, bör ha. På så sätt blir det extremt svårt att råda till vilka utb.man bör satsa på och ännu mindre - på vilka lärosäten... :(. Finns dock några undantag. T.ex för att bli en Civilekonom läser man på civilekonomprogrammet som är ett 4-årigt program på högskolenivå.
    Annars så kan man läsa ett av kandidatprogram i ekonomi och om man vill (eller känner att man behöver) läsa mer, försöka hitta utbildning på avancerad nivå: ngt magister- eller masterprogram. Magisterprogrammen är 1-åriga och master - 2-åriga.

    ang. "rykten" som olika högskolor och universitet har, så är det mycket svårt att säga någonting "konkret". Vad just den arbetsgivare kommer att tycka och tänka, som du ska söka jobb hos - är det ingen som på förhand kan veta. De arbetsgivare som du ska söka jobb hos kanske idag ännu inte finns. De företagen startas kanske nästa år eller ännu senare... .
    Det finns "rankningar" av lärosätenas "anseende" - men vad just din blivande arbetsgivare kommer att tycka, vet vi inte. Kan vara så att hen väljer ngn som gick på samma lärosäte där hen själv läste förut, och det kan vara en högskola som inte alls kommer högt upp på ranknings-listorna.
    Jag skulle i första hand söka till ett lärosäte på den orten där jag redan bor eller där jag vet att jag har en rimlig chans att skaffa mig bostad under studietiden. Det är mycket tråkigt om de studerande tvingas hoppa av pga de ej kan lösa bostadssituationen: de bostadslösningar som finns kan vara för dyra för att kunna klara av dem på studiemedel. Känner tyvärr till många fall där studerande flyttar ofta mellan olika tillfälliga bostäder vilket medför mycket stress och de har svårt att koncentrera sig på studierna. Finns också tyvärr fall då folk hoppar av pga de har tröttnat på att inte ha permanent bostad under studietiden.

    Studie- och yrkesvägledare