Minab

    Hej jag gick ut naturprogrammet på gymnasiet i somras och skulle vilja plugg vidare till läkare. Just nu har jag inte full merit då jag bara har läst italienska ett och två. Med full merit skulle jag med högsta sannolikhet komma in på läkarprogrammet här i Umeå. Jag undrar ifall jag hamnar i en ny urvalsgrupp ifall jag läser italienska tre på komvux, då jag just nu befinner mig i BI och inte vill hamna i BII. Jag funderar alternativt att plugga upp två ämnen som jag fick C på och därmed få tillräckligt högst snitt betyg. Skulle detta kunna ändra vilken urvalsgrupp jag hamnar i??

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    du kommer även fortsättningsvis prövas i BI - med det meritvärde du har idag.
    I BII kommer du, samtidigt som du prövas i BI, - prövas med det högre meritvärde om du uppnår högre meritvärde. Du höjer ditt meritvärde genom i komplettering "i någon form"; om det är studier på komvux, eller prövningar, spelar ingen roll - det är ändå ngn sort komplettering. Och då prövas du även i BII med det högre meritvärde sen.
    Du förlorar inte din "plats" i BI-urvalet (där du även fortsättningsvis prövas, oavsett kompletteringar) med det meritvärde du har på dina gymnasiala betyg.
    Vänligen
    ANNA

    • : Okej, jag förstår. I mitt fall är det så att jag inte hade chansen till att få full merit då min gymnasieskola hade utlovat kurser i kinesiska som jag gick i grundskolan. Därför behövde jag börja om med moderna språk ett och där var det för få som ville läsa italienska tre så det blev ingen kurs. Tror inte det finns någon special behandling för den som inte ens i huvudtaget hade chans till full merit då det känns väldigt orättvist att konkurrera med folk som hade det.
    • : Okej, jag förstår. I mitt fall är det så att jag inte hade chansen till att få full merit då min gymnasieskola hade utlovat kurser i kinesiska som jag gick i grundskolan. När jag sedan började gymnasiet så strök de kinesiskan därför behövde jag börja om med moderna språk ett och där var det för få som ville läsa italienska tre så det blev ingen kurs. Tror inte det finns någon special behandling för den som inte ens i huvudtaget hade chans till full merit då det känns väldigt orättvist att konkurrera med folk som hade det.
    • Julia : Nej, känner inte till någon special behandling på det sättet som du beskriver i dina kommentarer. Allmänt gäller: "full merit" går att uppnå även utan kurser i moderna språk, alltså genom engelska 7 och högre mattekurser. Jag förstår att du tycker det är orättvist och jag kan hålla med dig, men jag kan inte ändra reglerna. Reglerna är inte alltid rättvisa - tyvärr. Men de gäller i alla fall..
    • : Har läst engelska 7 och upp till matte 5 så vet inte riktigt hur det skulle kunna gå utan moderna språk
    • Julia :

      Till utbildningar som för särskild behörighet kräver matte 4, ger matematik 5 en ( + 1.0) meritpoäng och matematik Specialisering + 0.5. På så sätt: eng 7 + matte 5 och matte specialisering uppnår man max meritpoäng, som är 2.5. Se info på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Läs alla kommentarer