Emelie

    Hej! Jag har under en lång tid velat bli mark och exploaterings ingengör inom lantmäteri. Jag är dock lite osäker på vad som krävs för utbildning. Måste man gå en ingengörsutbildning för att just bli mark och exploaterings ingengör eller skulle man bara kunna gå en lantmetri utbildning. Blir man bara en förättningslanmätare om man läser lantmäteri på tillexempel högskolan väst eller högskolan i gävle? eller finns det någon channs att bli mark och exploaterings ingengör utan att läsa 5 åriga ingengörsutbildningar?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,

    den rekommenderade utbildningen är i första hand Civilingenjör med lantmäteriinriktningen. Civilingenjörsprogrammen är i Sverige 5-åriga och läses på högskolenivå på heltid.
    Men yrket du är intresserad av är icke-reglerat, alltså blir det upp till varje arbetsgivare att självmant bestämma vilken utbilnding som accepteras som tillräcklig.
    Du kan också kika på några yrkeshögskoleutbildningar som kan leda till "liknande" arbetsuppgifter, t.ex:
    hermods-yrkeshogskola/anlaeggningsingenjor-infrastruktur-stockholm
    och
    Teknikhogskolan/matningsingenjor-teknikhogskolan-goteborg, som är 2åriga yrkeshögskoleutbildningar.