Karin
    Hej!
    I vår ska vi välja våra individuella val för 3an och står mellan matte 3b, engelska 7 och natur 2. Då jag inte fortsatte med mitt språk från högstadiet så fick ja så heller inte meriten för de kurserna vilket är anledningen till att jag vill välja engelska 7 men har sedan dess fått upp ögonen för både matte och natur då jag blivit intresserad av jobb som kräver de kurserna för behörighet.
    Vill ju då som sagt ha engelskan för att öka chansen att komma in på den skola ja vill gå på.
    Vilken av dessa kurser är isåfall den som är enklast att plugga när man väl gått ut och finns det någon möjlighet att välja alla tre kurser i 3an?
    • : Kan vara smart att läsa engelska 7 på gymnasiet, för att de andra kurserna kan du läsa på komvux sen, men eng 7 är mycket svårt att få läsa på komvux; kanske t o m Omöjligt! :(

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Karin!
    ang. möjlighet att välja alla 3 kurser i trean, måste du fråga på din egen skola, för att i fall alla de tre kurserna kommer gå samtidigt - då blir det svårt.... du kan ju inte klona dig för att vara i tre olika klassrum samtidigt....  :)
    Sedan tänker jag också på att du ska hinna och Orka också! Blir det studier på mer än heltid,så är det mer krävande; dessutom har inte gymnasieelever automatiskt rätt att läsa på mer än heltid - det måste i så fall beviljas av Rektorn.
    *****
    Om det är en av kurserna som du ska kunna läsa
    Här tänker jag så här: Naturkunskap 2, antar jag, behöver du för behörighet till den högskoleutbildning som du vill komma in på; som behörig även med lägre meritvärde kanske du direkt efter gymnasiet kommer in på HP/högskolerprovet (Gör högskoleprovet!);
    Å andra sidan - om du inte direkt efter gymnasiet kommer in på "din" högskoleutbildning, kan det bli svårt att få läsa Engelska 7 på komvux (för att om du har Examensbevis och söker läsa eng7, så är det ren Konkurrenskomplettering, alltså just endast för att höja meritvärdet - eng 7 krävs nämligen inte för behörighet till ngn svensk högskoleutbildning) och det är ganska liten chans att du ska få läsa eng 7 på komvux (är i alla fall vad vi allt oftare ser nu...).
    Matte 3 krävs för många högskoleutbildningar, t.ex för ekonomiprogrammen; för fastighetsmäklarprogrammet - bara för att ta ett par exempel, så det är en "behörighetsgivande kurs" som borde kunna läsas på komvux.