Henrik
    Hej! Som rubriken lyder vilken linje är det lättast att komma in på efter gymnasiet?

    Läkarprogrammet
    Juristprogrammet
    Tandläkareprogrammet - inom tandvården (tandläkare, hygienist etc).

    Skulle vara kanon om en kunde svara hur många platser och hur många som kommer in (hela Sverige).

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik!

    det är väldigt svårt att svara på din fråga. Detta pga antal utbildningsplatser kan varjera från år till år och personer som söker har olika nivå på sina betyg - från år till år.

    Av alla de utbildingar som du nämner i din fråga så skulle jag säga att lättast är nog att komma in på Tandhygienistutbildningen, sedan är det - till Juristprogrammet, sedan till Tandläkare och Läkare.

    Det är alltså svårast (som situationen är idag) att komma in på Läkarprogrammet och Tandläkarprogrammet.

    Sedan något lättare på Juristprogrammet.

    Och ännu lättare - till Tandhygienistutbildningen.

    Till Juristprogrammet är det också den alternativa vägen in - via Juridisk Introduktionskurs. Om den möjligheten finns kvar tills det är dags för dig att söka till högskola, kan du söka den. Idag krävs det bara Grundläggande behörighet och man får platsgaranti, dvs alla som söker kommer in. Utbildnignen är på distans. De 20 bästa resultat i slutet av kursen får plats på Juristprogrammet. Så är upplägget idag. Vi får hoppas att den möjligheten finns kvar när det blir dags för dig att söka till högskola.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv