Thilda
    Hej! Jag skulle behöva hjälp i valet mellan de olika biologiprogrammen, kandidatexamen. Jag älskar verkligen Umeå som stad och vill gärna studera där. Isåfall blir det Kandidatprogrammet i biologi och geovetenskap. Jag vet att jag kommer vilja inrikta mig mot djurämnena, zoologi, etologi, beteendebiologi, faunistik etc. Sedan vill jag eventuellt studera vidare för en master inom zoologiområdet också.

    Men efter jag läst på om de olika kurserna som ingår i programmet i Umeå och jämfört dessa med programmen i andra städer som till exempel:
    Uppsala (Kandidatprogram i biologi/molekylärbiologi),
    Göteborg (Biologi, kandidatprogram),
    Stockholm (Kandidatprogram i biologi) etc...
    så blir jag osäker på vad som egentligen skulle passa mig bäst kursmässigt. I slutändan vill jag ju att själva programmet ska bli rätt för mig, inte bara studentstaden.

    Min fråga är alltså om jag kan gå biologiprogrammet i Umeå och få en bra grund för vidare utbildning för de ämnena jag är mest intresserad av eller borde jag fundera på någon av de andra programmen istället? Vilken inriktar sig isåfall mest på djurämnena?

    Tack på förhand!
    Thilda

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Thilda,

    jag tänker på "bostads"-frågan. utbildningarna du nämner ges på olika orter; har du möjlighet att få bostad på alla de orter?

    Om det är Zoolog du vill bli - då finns det många olika vägar att gå. Det finns två olika "Huvud"-vägar:
    1. söka kandidatprogrammet i biologi eller
    2. söka fristående kurser i biologi eller i zoologi och sedan läsa fler kurser för att sätta ihop dem i en kandidatexamen.

    Du får också gärna prata med studievägledare på de programmen som du är intresserad av; de är experter på just "sitt område" och kan ge dig bra råd och förslag.

    • : Tack för snabbt svar! Det är lättast för mig att få boende i Umeå. Krångligt men inte omöjligt att hitta boende i Uppsala. Värre är det med Stockholm och Göteborg. Ingen aning om hur det kommer att se ut där.
    • Julia : Även frågan om Studieekonomi är mycket viktig. både boende- och "levnads-kostnader" brukar vara mycket högre i Stockholm, men studiemedels-storlek är ju densamma (konstigt nog), så man har råd med mycket mer /som studerande/ på vissa orter, jämfört med andra orter.
    • Julia : Sök till alla de programmen som du är intresserad av, men Prioritera: sök i första hand det programmet som du helst vill komma in på. Vi vet, av erfarenhet, att frågan om att trivas är Mycket viktig! Känner till fall när studerande hoppade av pga de intre trivdes i staden eller med kursare (trots att självaste utbildningen tyckte de mycket om).
    • SYV-besökare :

      En tips för dig är att kolla på vilken forskning som bedrivs vid olika universitet, för att det påverkar vilka ämnen för Kandidatarbete och (senare Master) som blir tillgängliga på just det lärosätet.

    • : Tack för värdefulla tips! Jag kommer med detta i åtanke att fortsätta läsa på om de olika programmen och innehållet för att komma fram till vilka jag helst vill komma in på.
    • Anna : Du har väl sett att du fick även ett SVAR från SYV-besökare? :)
    • : Japp, superbra tips som jag helt klart ska kolla upp!
    Läs alla kommentarer
    SYV-besökare SYV

    Hej! jag kan berätta lite mer om vad Göteborgs Universitet kan erbjuda inom det område som du är intresserad av.

    Utbildningen på GU (inom biologi) är lite mer inriktad mot marina ekosystem, väldig många som forskar inom fiskarnas fysiologi och fiskodling. Det är bra för att det ökar arbetsmöjligheter efter avslutade studier.

    I Göteborg finns också Gothenburg Global Biodiversity Center baserad i Inst. for Biology & Environmental Science. Den ökar de internationella samarbeten och ger extra möjligheter för de som vill jobba med "biodiversity-relaterad frågor".

    På GU finns kurser som Djurens beteende och också Naturvård-inriktade kurser för både terrestriala- och marina ekosystem.

    https://science.gu.se/utbildning/kurser-program/biologi

    En tips för dig är att kolla på vilken forskning som bedrivs vid olika universitet, för att det påverkar vilka ämne för kandidatarbete och (senare master) som blir tillgängliga.

    https://bioenv.gu.se/forskning

    Du kan också läsa Petras blogg, det är GU-student som ville just jobba med afrikanska djur och till viss grad uppfyllde de drömmar.  https://plugganaturvetenskap.blogg.gu.se/2017/02/27/hon-drommer-om-ett-liv-i-regnskogen/

      Och även andra alumni skriver inlägg (det ser man på GU-hemsidan).

    Hälsningar
    SYV

    • : Tack så mycket för bra svar! Ska kolla upp det du nämnde.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!