Tilda
    Hej! Vilket datum är den sista kompletteringsdagen? Har sett att någon i ett tidigare meddelande här på frågasyv.se skrivit att den sista kompletteringsdagen är den 21 juni men på antagning.se står det 5juli? En till fråga, hur lång tid tar det från att man läst en kurs och fått betyg i kursen till att betyget hamnar på antagning.se? (läser en kurs hos Hermods)
    Tacksam för svar

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    hej Tilda,

    pga Covid-19 har skett en ändring: Antagning.se förlängde möjlighet att komplettera t o m 5 juli 2021 (tidigare datum var 21 juni 2021). Huvudregeln är att man ska komplettera så fort som möjligt och inte vänta till sista dagen. Att betygen "hamnar" på antagning.se är inte alls säkert. din skyldighet är att kontrollera om betyget "hamnade" där och i annat fall ladda upp betyget på din inloggning på www.antagning.se
    Du frågar hur lång tid det tar att få betyget efter det att kursen är slut och det är inte alls lätt att svara på. När kursen avslutas bör betyget sättas, - säger skolverket om man frågar om när betygen sätts. I praktiken funkar det mycket olika bra/snabbt. Vissa lärare är mycket snabba och de sätter betygen samma dag som kursen avslutas och skyndsamt skickar alla uppgifter till rektorn och till studieadministartör, typ samma dag. Men annars så kan det dröja... det är inte alls ovanligt att det går 3 veckor och ibland ännu längre tid från kursavslut till den dagen då betyget är utfärdat. Det är en process: läraren sätter betygen, sedan ska de föras in i betygskatalogen och administratören kontrollerar att det är rätt; sedan ska rektorn bekräfta att allt gick rätt till och i fall ngt inte stämmer kan det bli fördrjöning.
    Allmänt sett, så brukar utbildningsanordnare av gymnasiala kurser ha koll på sista kompletteringsdatum och de försöker se till att folk hinner komplettera i tid. Men ngn garanti kan jag inte ge dig att så blir fallet med dina betyg. Prata gärna med komvux i din kommun, men din lärare och med din "skola"/utbildningsanordnare.