arxhent
    Hej,
    Jag går i 9an och ska om några månader välja vilken linje och gymnasium jag ska gå på men har svårt att välja vilken linje jag ska ta för alla är bra på sina sätt.
    Så jag har tänkt på ekonomi eller Natur, men har hört att natur är jätte svårt och man kommer inte ha tid för något annat på sin fritid.
    Jag har rätt så bra betyg och mest gillar jag samhällskunskap, matematik, kemi, biologi och teknik och fysik är jag bra på också men är inte så intresserad av det
    här är mina betyg i de ämnena

    Samhällskunskap: B
    Matematik: B
    Kemi: B
    Biologi: B
    Fysik: B
    Teknik: B
    är väldigt intresserad av ekonomi och natur, men som alla säger så säger dom att natur är jätte svårt och kommer inte ha tid för något annat än plugg och mina kompisar säger jag borde ta natur för de tycker jag är smart

    så vilken linje tror du skulle passa mig?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej,
    jag ser att du har B-betyg i de "tunga" ämnena som t.ex. Matematik, Fysik och Kemi och jag är säker på att dina kompisar har helt rätt när de säger att du är smart.
    Du skriver inte vad du vill göra efter gymnasiet. Om det är ett visst yrke som du har tänkt dig att plugga till är det jättebra om du kan återkomma & berätta om vilket yrke det är.
    Om man exempelvis vill söka läkarutbildningen eller veterinär, då är det Naturprogrammet som är att föredra: eftersom det innehåller alla de kurser som behövs.
    Om du ännu inte har bestämt dig angående något specifikt yrke, går det bra att välja ett program utifrån de ämnen som du gillar och är duktig i.
    Du funderar själv på Ekonomiprogrammet eller Naturvetenskapsprogrammet.

    Till skillnad från grundskolan, så väljer man ganska mycket valbara kurser på alla gymnasieprogram.
    På så sätt kan man skapa sin egen "variant" /inriktning/ på utbildningen - inte helt och hållet men till en viss del.
    Återkom gärna med uppgift om du vet vad du vill göra efter gymnasiet.
    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Hej igen,
    jo, om vi tittar på civilingenjör i Datateknik t.ex. så är behörighet till den utbildning:
    Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4.

    Grundläggande behörighet får du med Gymnasieexamen från ett högskoleförberedande gymnasieprogram, men Fysik 2, Kemi 1 samt Matematik 4 läser man inte på alla program.
    Det finns möjlighet att komplettera på KomVux efter gymnasiet, men i fall du vill få med alla kurser under gymnasiets tre år och kunna söka till universitetet direkt efter gymnasiet - är det bra att välja ett program där de kurserna ingår.

    T.ex. om du vill bli behörig till att söka Civilingenjör /inom Data/ och läser Ekonomiprogrammet. Matematik 3 och 4 kan du lägga till inom Programfördjupningar, men Kemi och Fysik läses inte på Ekonomiprogrammet. Kanske kan du välja dem inom Individuellt val men här vi två "problem":
    1. Kemi 1 och Fysik 1 och 2 utgör 300 p. och man väljer bara 200 p. Individuellt val - då kanske du behöver ansöka om en utökad kurs och det finns ingen garanti på att den ansökan blir beviljad av din gymnasieskola;
    2. skolan där du går kanske inte har lärare, behöriga att sätta betyg i Fysik och Kemi /i fall Naturvetenskapsprogrammet eller Teknikprogrammet inte finns på den skolan/ och/eller schema-krock gör att du inte kan läsa de kurserna för att du har obligatoriska kurser som ingår i ditt eget program samtidigt.

    Allt detta (ovan) har jag skrivit för att påvisa att det kanske är smartare att utgå ifrån exakt vilken eller vilka utbildningar på eftergymnasial nivå du vill bli behörig till under gymnasiet och välja program utifrån det.

    Det är, alltså, två olika vägar att gå:
    1. sikta på en eller flera eftergymnasiala utbildningar och välja program utifrån dem
    eller
    2. läsa gymnasieutbildning som innehåller ämnen som man gillar och se sen i fall man behöver komplettera på komvux.

    Du får bestämma dig för vilken väg du vill gå.
    I fall du vill se alla svenska högskoleutbildningar, så finns de på www.studera.nu.

    Yrkeshögskoleutbildningar finner du på www.yhguiden.se.

    Några exempel på utbildningar som kan vara av intresse för dig:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/mekanikkonstruktor-inom-offshore-mechanical-designer-for-oil-and-gas
    http://www.yhguiden.se/utbildning/uddevalla-vuxenutbildning/utvecklingsledare-lean
    http://www.yhguiden.se/utbildning/ndt-training-center/inspektions-och-provningsingenjor2.

    Yrkeshögskoleutbildningar är mindre kända än högskoleutbildnignar, vilket är väldigt synd för att det finns många som är bra: kortare än högskoleutbildningar /oftast/ och leder mycket ofta till spännande jobb direkt.

    Fundera lite på om du vill sikta på några eftergymnasiala utbildningar eller om du vill läsa ett program utifrån dess innehåll med tanke på dina personliga preferenser & återkom. Ställ gärna en ny fråga, då får du svar snabbare. Det är inte alltid vi uppmärksammar kommentarer, utan prioriterar de nya frågorna.

    Önskar dig allt väl!
    Mvh
    Liselotte SYV
    • : de som jag mest kollat på är civilingenjör och ekonom, kollade också på bilförsäljare för är intresserad av bilar men de tjänar inte så bra :/
    • Liselotte : Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    • : har du gjort det, för de har inte kommit något.
    • Liselotte : Läs ett UTÖKAT SVAR! *L* ;-)
    Läs alla kommentarer