said
    Hej!
    Vilka kurser måste jag läsa på gymnasiet i teknikprogrammet om jag vill studera vidare programmering till högskola/universitet?
    snälla räkna upp.

    Har andra fråga.
    Är det möjligt att plocka alla kurser som behöves för att söka programmering utbildning på högskola/universitet för individuellt valet om jag går på natur ?

    Jag menar, går det att bli behörig för programmering på högskolor om jag går naturvetenskapsprogrammet, samtidigt jag har stor frihet att välja på de olika utbildningarna på högskolor/universitet?
    Med vänlig hälsning ,Julux

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Alla högskoleutbildningar finns på www.studera.nu och det är mycket bra om du kan gå in på sidan där och hitta några som du senare vill söka. Du kan själv se vad behörighet till dem är men du kan också skicka länkar till oss, så kan vi hjälpa dig att se behörighet till varje utbildning och vi kan sen diskutera utifrån den info.

    Om vi tar ett exemepel: http://sisu.it.su.se/search/info/SYSDK till den här utbildningen är särskilda behörighetskrav Matematik 2 och Samhällskunskap 1b. Sedan är det viktigt att komma ihåg att till ALLA högskoleutbildningar krävs det ALLTID även Grundläggande behörighet d v s gymnasieexamen från ett högskoleförberedande gymnasieprogram (eller yrkesexamen med godkända kurser i Svenska/svenska som andra språk 2 och 3 samt Engelska 6).

    Till den här utbildningen - länk ovan - blir du behörig utan några tilläggskurser på Teknik och på Naturvetenskapsprogrammet, alla inriktningar.

    Allmänt kan jag rekommendera att läsa så mycket matte & engelska som du kan och så många "programmerings/data" kurser som du kan - välja av det som erbjuds på din skola. I engelska är det Eng 7 som inte krävs för behörighet men som är mycket bra att läsa av två anledningar: inom programmering är engelska - arbetsspråk och det finns även utbildningar i programmering som har engelska som undervisningsspråk (dvs man läser på engelska) och en annan orsak att läsa Eng 7 är att den ger 1.0 i Merit, vilket höjer konkurrenskraft i dina gymnasiebetyg ganska mycket.

    I din fråga nämner du Teknikprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet. Se programplaner på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf och http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf

    På TE väljer du 400 poäng programfördjupningar och på NA mellan 200 och 300, beroende på inriktning. På båda programmen är det möjligt att läsa Engelska 7 som en av programfördjupande kurser. Sedan väljer man 200 poäng inom Individuellt val på alla gymnasieprogram.

    Du kan på länkarna ovan se vilka kurser som på just det programmet får läsas inom Programfördjupningen. Det betyder dock inte att varje skola kan erbjuda alla kurser som får läsas. Man får på skolan ta reda på - exakt vilka kurser som kommer att erbjudas och då väljer du från dem som finns.

    Jag vill också rekommendera att du tittar på www.yhguiden.se om du ser någon/några intressanta utbildningar där. Ansökan till högskola & yrkeshögskola sker helt oberoende av varandra. YH söker du till varje skola direkt och kan få plats på flera olika YH på en gång och välja sen. Exempel: http://www.yhguiden.se/utbildning/malmo-yrkeshogskola/programmerare-iphone-och-android1
    http://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-skoevde/dataspelsutvecklare-inom-design-scriptning-och-programmering
    http://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/webbutvecklare-content-management-system

    Sammanfattning:
    hitta på www.studera.nu & på www.yhguiden.se vilka utbildningar du senare vill söka; se vilken behörighet krävs till dem. Kolla på programplaner på Teknik och NA och fråga på gymnasieskolan vilka kurser som finns att välja inom Programfördjupningar & inom Individ.val.

    Återkom om du har andra frågor!
    Stort lycka till med dina studier!
    Anna