Matilda

    Jag blev utskriven ur min skola för två år sen, utan varning pga att jag mått dåligt och hade hög frånvaro, de gav mig inte ens sjukskrivning som ett alternativ. Nu börjar jag må bättre och vill börja plugga igen men pga att jag va borta så mycket har jag knappt några betyg, men vill börja på en ny linje. Jag gick sambeteende & kriminologi men nu vill jag gå barn & omsorg eller vård & omsorg då jag vill bli undersköterska eller lärare, men jag vet inte hur jag ska göra nu. Skulle behöva lite tips och råd, så hur gör jag?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år - "hör" man i Sverige till Komvux och inte längre till gymnasiet.
    En annan skolform som också erbjuder undervisning bl.a på gymnasial nivå är Folkhögskola - och för att nå "gymnasiekompetens" är det Allmänna kurser på folkhögskolorna som man söker till.

    Om det stämmer att du är 20 år eller fyller 20 år under året 2020 - då finns det följande realistiska alternativ:
    - du kan se om det finns ledig plats på ngn folkhögskola (om de startar en Allmän kurs på våren ...);
    - du kan under våren göra planering med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att tidigast 1 juli kunna börja läsa på komvux.

    Det du kan börja med redan idag, oavsett om du kommer söka till Komvux och/eller till Folkhögskolorna - är att börja repetera t.ex kan du räkna igenom årskurs9-matten och börja på matte 1 >> sedan.
    Inom Engelska - ta och läs en bok på engelska (det går att låna på biblioteket). Om du har böcker från år 1 på gymnasiet kvar eller kan få tag på några (t.ex kan det finnas att låna på biblioteket) så kan du med fördel repetera inom alla ämnen som du läste förut.
    Annars är det Svenska, Engelska och Matematik så är "huvudämnen"/grundämnen för vidarestudier inom alla andra ämnen.