elev
    Hejsan!

    Jag är väldigt intresserad med att söka information, och det är speciellt om personer som jag träffar/känner till. Jag läste programmering och klarade den, sedan ville jag fortsätta med natur linje men jag upptäckte att det är inte min grej. Jag försöker att hitta den nästa yrke som passar verkligen mig och mitt problem är att jag vet faktiskt inte vad är det för yrke som jag strävar efter. Mitt favorit ämne är kemi, fast det verkar helt annorlunda när det kommer till jobbet än det man läser som ’’ett ämne’’. Samt så sökning av information är min hobby, så jag funderar på att hitta något yrke som hänger ihop med att samla information om folk och analysera men inte gäller om ämnet samhälle. Det är svårt för mig faktiskt att bestämma mig därför att jag ändrade mina studieplaner rätt för mycket. Dessutom att jag kontaktade antal studievägledare, men jag kan inte ändå bestämma mig. Jag skulle vara väldigt tacksam om ni kan tipsa mig för att jag har verkligen slösat bort mycket tid med att hitta programmet som passar mig.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    varje yrke har många olika "sidor" och många ggr spelar det stor roll på vilken arbetsplats man "hamnar": vilka kollegor man får och om man tycker att chefen är "bra". Även om man trivs med arbetsuppgifterna men inte trivs med kollegorna och chefen, eller om man får pendla mycket långt eller inte tycker om arbetstiderna (t.ex man måste börja jobba tidigt och man är mycket "morgontrött") så kommer man vara missnöjd med sitt yrkesval.
    Det kan också hända saker i livet, som gör att man ändrar sig "tvärt", t.ex om man får barn eller vill/måste flytta till ett annat land... Och även om man bor på samma ställe och familjesituationen inte ändras, så träffar man nya människor, läser nya böcker, ser nya filmer - med andra ord får "nya intryck" så kan man få andra intressen och börjar tänka mycket annorlunda kring sitt yrkesval, så det finns tyvärr inga garantier på att du i framtiden (säg om 15 år...) tänker "liknande tankar" om ditt yrkesval som du gör idag.
    Med det sagt, så är man ändå "illa tvungen" att före eller senare satsa på något yrke (för man måste ju försörja sig på något sätt). Vi rekommenderar att titta på många (så många som möjligt) yrken - på www.framtid.se presenterar vi över 2.ooo yrken.
    Du kan t.ex börja med att kika på följande yrken:
    ux-designer (som också kan kallas för UX-reseacher)
    kemist
    Ämneslärare (tänker att du kanske kan tänka dig att bli lärare i bland annat kemi - du gillar ju kemi!)
    historiker
    etnolog
    privatdetektiv
    informationsstrateg

    Du är fortfarande mycket ung och kan faktiskt vänta med att bestämma dig angående en längre utbildning. Är du mycket osäker, kan du försöka skaffa dig ett jobb (vilket jobb som helst - för att få försörjning, arbetslivserfarenhet och ha tid att ordentligt fundera över val av längre utbildning).
    Jag vill också "påminna om" att man behöver inte nödvändigtvis "älska sitt yrke och sitt jobb", utan man kan faktiskt jobba för pengarna och göra roliga saker på fritiden som "hobby". Fördelen här blir att man får göra precis vad man vill, hur man vill och när man vill till skillnad från att på en arbetsplats så måste man göra som chefen anvisar.
    *** Du kan annars söka läsa kemi och informationsvetenskap på högskolenivå, t.ex läsa en kurs i varje av de 2 ämnen som du uppger är dina största intressen - för att se sedan "vart det bär"...
    Att i ett och samma yrke sammanföra kemi och söka information om personerna kan bli svårt. Men titta gärna på yrken som t.ex genealog, genetiker och DNA-coach.
    Nya yrken "uppstår" ... Utvecklingen och människornas uppfinningsrikedom tar fram nya yrken. Och Du kan/kommer kanske uppfinna ett eget (nytt) yrke där man jobbar med kemi och med att söka information om människor? :)